Away From Her


Filmfestival Gent – Film 16
 
de stilte rond Sarah Polley is te verklaren door haar recente regiedebuut Away From Her waarbij ze duidelijk een andere weg opgaat dan acteerprenten als Go en Dawn Of The Dead en de weg inslaat van bijvoorbeeld My Life Without Me en The Sweet Hereafter). in deze meer scriptmatige film belanden we in een afgelegen besneeuwde cottage waarin Fiona en Grant hun oude dagen op rustige en genietbare wijze doorbrengen. wanneer we Fiona een kookpan in de koelkast zien zetten, ontdekken we dat bij haar de eerste tekenen van Alzheimer opduiken. in het begin is alles nog aanvaardbaar en op bepaalde wijze grappig maar Alzheimer is iets dat zich steeds verder zet. wanneer Fiona op een moment gaat skieën en volledig de weg terug vergeet, nemen zij en Grant de moeilijke en pijnlijke beslissing om haar te laten opnemen in de instelling Meadowlake. het (voor mij onbegrijpbare) beleid van de directrice bestaat erin dat de eerste dertig dagen van opname geen bezoek mag ontvangen worden. nog nooit zijn ze langer dan dertig dagen gescheiden geweest van elkaar (alhoewel de jongere Grant misschien wel eens een misstap heeft begaan). het afscheid is dan ook hard maar op hoop berust. wanneer Grant na de bewuste periode staat te popelen om Fiona terug te zien, herkent zij hem niet meer, meer nog in die korte periode is het precies of zij is in een ander leven, zich niet meer bewust van het vorige, waarbij ze in het centrum reeds een vriend heeft gemaakt. Grant weet niet wat te doen en is ten einde raad. zijn liefde voor haar doet hem iedere dag een bezoekje brengen maar naast het zien van een langzaam wegkwijnen van zijn vrouw, krijgt hij ook enkel maar een vriendelijke gedagje. Away From Her is ofwel niet voor ouderen vanwege pijnlijke herinneringen aan geliefden of mogelijke toekomst ofwel net wel voor ouderen vanwege de herkenbare situatie. Polley regisseert immers met het meeste respect en vooral het begin is aangrijpend waarbij ze gestaag met veel emotie de invloed van een beginnende aftakeling toont. het vervolg blijft meeslepend maar meermaals legt ze met beginnersfouten verkeerde accenten en durft ze iets te sentimenteel worden. qua regie heeft ze duidelijk goed opgelet bij The Sweet Hereafter en ze brengt het landschap rustiek in beeld. op scenariogebied raakt ze de gevoelige snaar om de gevolgen van een niet reduceerbare ziekte te tonen, zowel bij de verzorgde als bij de verzorgers. Julie Christie en Gordon Pinsent zijn echt in- en meelevend in hun rollen en raken vaak een gevoelige snaar zonder dat er snotterigheid bij komt kijken. Away From Her heeft enkele minpuntjes maar de stilte omtrent de weemoed en onmacht in de zaal spreekt boekdelen.
 
3/5
 
  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s