Atonement


alsof 2008 zich bij aanvang wil excuseren voor het lamlendige filmjaar 2007 komt het meteen op de proppen met prijsbeesten. eerste in het rijtje is de nieuwe van Joe Wright, eerder al gelauwerd voor Pride & Prejudice en nu voor Atonement – de filmadaptie van Ian McEwan’s roman – al nominaties op zak bij de Golden Globes (7), de Bafta awards (14) en de Oscars (7). vraag mij niet of de film beter is dan het boek want ik lees geen boeken maar hier leest u wel wat ik van de film vond. we keren in de tijd terug naar 1935. de Tweede Wereldoorlog mag dan al dreigend om de hoek kijken, de familie Tallis bevindt zich welgesteld op een gigantisch Victoriaans landgoed. echter, ook in het klein kunnen zich grootse persoonlijke drama’s afspelen. de 13-jarige Briony loopt over van fantasie en schrijft een eerste toneelstuk, haar oudere zus Cecilia verveelt zich steendood en wacht op de komst van haar broer terwijl ze een jaloers maar verleidend kat-en muisspel speelt met de intelligente tuinier Robbie. zijn emoties spelen hem echter parten die hij tracht te ordenen op papier. echter in het diepe verlangen naar Cecilia neerschrijft hij zijn gevoelens in een schunnige versie die per abuis in de verkeerde handen terecht komt. de snikhete zomerdag, vertwijfelende gevoelens en een verkrachting op de familiebijeenkomst doen de rest bij de jonge Briony die een beschuldigende vinger uitsteekt naar Robbie. een leugen die drie levens voorgoed zal veranderen. de film focust zich vervolgens op de gruwel van de Tweede Wereldoorlog waarin de getormenteerde Robbie alleen maar kan denken aan een rustig leventje met Cecilia terwijl die als verpleegster evenzeer hetzelfde denkt. Briony is in haar voetstappen getreden maar zij merkt dat het fysisch helen van wonden – hoe pijnlijk ook – makkelijker gaat dan een psychisch helen. het achterhouden van de ware toedracht gaat gepaard met een enorme draaglast van de schuld ervan die ze maar niet van zich kan zetten en ze zoekt naar de juiste manier van boetedoening. Atonement is adembenemend mooi. zowel in het rustieke Engeland waar kikkers nog met plezier op vijverbladen kwaakten of op het chaotische strand van Duinkerke waar de verbijstering diep in de ogen van soldaten gegrift staat, de regie is top. echter, in het eerste deel leef je daar enorm mee mee. de ontrafeling van het fonteingeheim, de verboden brief met zijn ontluikend grappig vertoon alsook dramatische verwarring en de destructieve kracht van de verbeelding wekt intense emoties op. het tweede deel bevat een indrukwekkend long-time shot van de evacuatie van Duinkerke. de camera overschaduwt gedurende zes onafgebroken minuten het slagveld maar je opengesperde mond is enkel een blijk van waardering voor de regie maar de pijn, frustatie en wanhoop van de soldaten komt daarmee slechts op de tweede plaats waardoor je gehechtheid aan de film vermindert. Wright is dus zoals blijkt een kanjer in een empatisch inbeelden en het opwekken van de juiste emoties maar wanneer hij zich volop stort in cinematografische beelden van WOII vergeet hij af en toe waar hij zo goed in is: emoties opwekken; het moet ook lukken bij mooie of dramatische beelden. de roem echter is niet onterecht. de soundtrack (op tonen van een antieke typmachine) is grandioos, de acteerprestaties van James McAvoy (eerder al top in The Last King Of Scotland) en Keira Knightley (die als mannelijke Clooney blockbusters wil aflossen met cinefiele films) zijn doorleeft en echt alhoewel daarbovenop vooral Saoirse Ronan als 13-jarige Briony de troon spant en de regie is doordrenkt met nostalgie waarbij de beelden plakken op het scherm. het dipje in het tweede deel wordt vervolgens wel nog goed gemaakt in een verrassende proloog met Vanessa Redgrave als bejaarde Briony. Atonement is niet het meesterwerk wat men er van wil maken – het niveau van Un Long Dimanche De Fiançailles ligt toch nog ietsje hoger – maar ontroerende en beklijvende cinema is het wel.
 
3,5/5
 

  

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s