10000 B.C.


vooreerst dacht ik dat men afgekomen was met een remake van One Million Years B.C. waarin Raquel Welch haar weelderige haardos met zachte lenden liet rusten op haar opwindende boezem. die film wordt nu nog als een culthit aanzien en uiteraard begon ik pretoogjes te krijgen. totdat ik eens een trailer zag: een slecht gemonteerd voorsmaakje waarbij beloofd werd de allereerste legende uit de doeken te doen. die legende wordt op gang gebracht met de vertelstem van Omar Shariff die ons terugneemt naar het oeroud stenen tijdperk bij D’Leh (ja achterstevoren is dit held, een kunstje waar de scenaristen dagen op hebben zitten broeden) en zijn stam, gespecialiseerd in mammoetjagen. volgens hun plaatselijk orakel Old Mother zijn ze er bijna aan voor de moeite aangezien ze dra overspoeld zullen worden door de terreur van de Four Legged Demons. een voorsmaakje hiervan is een barbaarse aanval van een legioen wilde soldaten die de hutten in brand steken, enkele inwoners doorspietsen en de halve clan als slaven meeneemt. D’Leh ziet ook zijn lieftallige oogappel Evolet meegenomen worden en hij is vastbesloten om als leider van de stam met de witte speer achter hen te gaan en zijn volk te bevrijden. twee metgezellen neemt hij mee (één daarvan noemt Tic Tic) en samen trotseren ze bikkelharde sneeuwstormen en grootse korrelige zandstormen, overwinnen ze woelige zeeën en de hoogste bergtoppen en krijgen ze tropisch exotische reuzenkuikens en sabeltandtijgers klein. en dat alles met één doel: hun mensen en vooral Evolet bevrijden, ook al blijkt op het einde en een beetje verder van de wereld iets bijzonder raars de mensheid te sturen in de bouw van wereldwonderwerken. de Duister Roland Emmerich specialiseert zich in blockbusters die kant noch wal raken maar door een Amerikaans patriottistische inbreng kwijlen producers voor zijn special effects. onwaardige en onbenullige box-office hits als Independence Day, Godzilla, The Patriot en The Day After Tomorrow hebben filmbonzen nog altijd niet doen inzien dat Emmerich een vakonkundige regisseur is. ongetwijfeld moet 10000 B.C. daar verandering inbrengen. je weet trouwens niet waar te beginnen met wat er allemaal maar fout is. historisch gezien maakt hij van de tijdsperiode een zootje en is zijn omkadering van historische feiten verbazingwekkend knullig. Emmerich jaagt er heel wat uiteenlopende stammen door die uit alle hoeken van alle continenten komen maar blijkbaar op wandelafstand om de hoek elkaar tegenkomen. daaraan gekoppeld trotseren onze volkeren iedere klimaatsverandering alsof hun kledervachtdracht totaal geen last heeft van ijskoude of tropische hitte. de acteerprestaties zijn ronduit belachelijk en in plaats van zich te ontpoppen tot helden, verraadt hun schuchterige blik in de ogen het gevoel dat men in een rotslechte productie is beland. tot daar aan toe. Emmerich zou iemand zijn die zich weet te onderscheiden door zijn verrassend grootse special effects. niks daarvan. de tocht is één en al verveling waarbij mensen staan te broebelen tegen elkaar alsof ze zelf aan het wachten zijn op een streepje actie. als die er is lijkt het wel of de sfx-machine 10000 jaar is terug gekatapulteerd. de Jurassic Park wezens zijn infantiele kwijtende kuikens, de emotieloze sabeltandtijger lijkt ieder moment zijn haarscheiding goed te willen leggen en de log lopende mammoeten lijken wel kartonnen speeltjes die met de hand worden verder gehuppeld. 10000 BC is overduidelijk een Apocalypto op The New World van de special effects en deze afstraffing van filmplezier is een 10000 Blockbuster Crap.
 
0/5
 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s