The Happening


wat is dat toch met die natuurfenomenen. The Mist is nog niet goed en wel opgetrokken of daar komt de wind soezend opzetten. M. Night Shyamalan ofte Manoj Nelliyattu Shyamalan wacht in Amerika tot vrijdag de dertiende om zijn nieuwste thriller los te laten. tekenend voor een alles of niets offensief. de sterren in de night stonden hoog in de hemel wanneer The Sixth Sense en Unbreakable rond de eeuwwisseling op ons werden losgelaten maar eens Bruce Willis weg, ging het sinds Signs bergaf waarbij The Village en Lady In The Water flopten aan de kassa. voor zijn nieuwste stonden productiemaatschappijen niet meer te dringen maar wanneer hij het scenario van The Green Effect bijschaafde, omdoopte tot The Happening en de flauwe tagline ‘we’ve sensed it. we’ve seen the signs. now… it’s happening’ de poster sierde, kon hij van Warner Bros met een al bij al behoorlijk budget meteen beginnen filmen. zelfs met Mark Wahlberg in de hoofdrol, wie hij in gedachten had bij het neerpennen van het script. Wahlberg is Elliot Moore, leraar in de natuurwetenschappen wiens les wordt onderbroken doordat er zich vreemde verschijnselen voordoen. vanuit het niets vallen er dodelijke slachtoffers: eerst beginnen mensen hun spraakvermogen te verliezen, dan verliest men de coördinatie en oriëntatie terwijl men vervolgens de ontegenhoudelijke drang heeft tot zelfdestructie. vooreerst wordt gedacht aan een terroristische aanval maar gezien de omvang kan het tevens een mislukt overheidsexperiment zijn, een giftig gas dat de neurotransmitters blokkeert, een virus maar hoe breidt dit alles zich dan uit, via water, via de mens, via de lucht, via de planten? één ding is zeker: het is een onverklaarbaar raadsel maar wel een dodelijk en één waarvan Elliot, zijn vrouw en vele anderen voor moeten vluchten. maar waar is het veilig? naar goede gewoonte regisseert Shyamalan niet alleen, hij heeft ook het scenario geschreven, zorgt voor de productie en op zijn Hitchcock’s bezorgt hij zich steevast een cameo. en die goede gewoonte betekent ook dat hij de film in sequence filmt en zich niet wil onderscheiden in cinematografische verfijnheid. maar het zou niet mogen betekenen dat hij knullig omspringt met de montage en dialogen zonder inspiratie en B-gewijs inlast. de aanvang van de film is behoorlijk suspensevol en de vallende mensen zelfs beklijvend en een behoorlijke tijd heb je een behagen gevoel – prachtig hoe hij met wat wind en waaiende bladeren rillingen teweeg brengt – waarbij het lijkt of hij weer als vanouds naar een climax toe groeit. het valt hierbij op dat hij minder de verbeelding laat spreken en af en toe de horrortoer opgaat. maar eens Elliot en zijn vrouw belanden bij een oude van de wereldvervreemde vrouw verknalt Shyamalan al het opgebouwde en weet hij zelf niet meer waar hij naartoe wil. The Happening kent geen Ending. dit tegengesteld aan zijn collega Darabont die in The Mist met een nog beperkter budget eenzelfde angst weet op te wekken maar wel een grandioze finale in elkaar bokst. ander minpunt zijn de er niets toedoende relationale aangelegenheden tussen Elliot en zijn vrouw. het interesseert je immers geen moer. Wahlberg en ook Zooey Deschanel zijn trouwens maar zozo die te weinig de juiste emoties uitstralen. The Happening lijkt van de hand van een debuterend en lerend regisseur te zijn met angstvallige sfeervolle momenten maar als niveau voor Shyamalan – was hij niet de nieuwe Spielberg? – is dit vermoedelijk niet voldoende voor zowel zijn believers (want er is geen twistende climax) als non-believers (aangezien de toevoeging van gore-elementen niet genoeg is om horrorfans achter zich te krijgen).
 
2,5/5 
 
 
 
   

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s