Babylon A.D.


zowat een tachtigtal kilometer ten zuiden van Bagdad bevond zich in de Oudheid Babylon, ofte de stad van de verspreiding der stammen. uiteraard is zij in het chistendom bekend geraakt met haar toren die de hemel wou raken maar door deze hoogmoed aanleiding was voor de taalverwarring. daarnaast blijkt het o.a. ook nog een Tsjechische gemeente in de regio Pilsen met zo’n 285 inwoners te zijn, een Leuvense studentenvereniging die de Germania, Romania en Klio omhelst, is het één van de grootste amateurtoneelproducties in Zuidoost-Brabant (u merkt, leve de encyclopedie) en met de initialen A.D. erbij is het ook de nieuwste film van de Franse regisseur Mathieu Kassovitz. ergens in een licht apocalyptische nabije toekomst komen we in Servië de spiergebundelde huursoldaat Toorup tegen. hij is een oorlogsveteraan van Amerikaanse afkomst maar kan niet terugkeren aangezien zijn land hem aanziet als een terrorist. op een druilerige en modderige avond krijgt hij een heus legerbezoek van gangsterbaas Gorsky die hem ronselt voor een bizarre missie. Toorup dient een mysterieus meisje en de niet van haar zijde wijkende oppasnon Rebeka via Rusland naar New York brengen en krijgt daarvoor een nieuwe identiteit in de plaats. onderweg blijkt het geen fluitje van een cent te zijn want blijkbaar wil de halve mensheid Aurora in handen krijgen en wordt de tocht doorheen het geteisterde Azië en de duikbootoverzet een hachelijke en gewelddadige onderneming met op het einde van de rit een machtige religieuze sekte die het niet al te koosjer opneemt met de mensheid. ocharme Kassovitz, met Les Rivières Pourpres en La Haine ligt hij bij mij toch wel in de bovenste Franse schuif maar in Hollywood wil het niet direct lukken. zijn vorige, Gothika, had een gatenscenario maar was wel nog griezelig sfeervol; deze keer lag hij geheel in de knoop met Fox. Kassovitz deed de moeite om de roman Babylon Babies van Maurice Georges Dantec om te vormen tot een script maar van de beelden knipte de productiemaatschappij maar liefst 70 minuten van zijn finale resultaat weg. Kassovitz verzette zich heftig maar ook dat keerde in zijn nadeel want Fox besteedde helemaal geen moeite ter promotie van de film. misschien komt het door het verlies van die 70 minuten, maar gezien het huidige resultaat is de film helaas ook geen promotie waard. het opzet ruikt verdacht veel naar Children Of Men maar het script is daarvoor te verwarrend en onduidelijk en de beeldvorming is buiten enkele hoogtepunten gerekend (de duikbootscène en marktontploffing) maar belabberd. Vin Diesel doet wat hij meestal doet: scherpzinnig kijken, diep grommen en zijn spierbundels laten rollen maar de actie waarin hij staat is te donker en rommelig om te boeien. Gérard Depardieu komt met zijn immense neus een gastrol vertolken als Gorsky, Michelle Yeoh laat opnieuw haar wat irritante Engels horen en Lambert – the merovingian – Wilson is er ook met haken en ogen bij. een meerwaarde bieden ze niet, evenals Mélanie Thierry die er maar verdwaasd bij loopt. enig pluspunt is de krachtige hip-hop song Deuces van Achozen (waar de grondleggers van System Of A Down (Shavo Odadjian) en de Wu-Tan Clan (RZA) samenwerken) die je vanuit de soundspeakers van de sokkel buldert. "you ain’t never seen a bigger threat" rappen ze maar eigenlijk is de threat much, much bigger in Children Of Men.
 
1,5/5
 
     
 
  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s