Filmfestival Gent 18: Hunger


vorig jaar kreeg Tatcher het al op de achtergrond te verduren met de Falklandoorlog in This Is England, nu wordt haar strenk hardnekkig beleid krachtig op de korrel genomen aangaande het Iers-Engels conflict in Hunger waarbij we terugkeren naar de no wash and blanker protesten begin jaren tachtig. IRA-leden eisen een aparte status af te dwingen als politieke gevangene maar het beleid maakt geen onderscheid tussen politieke misdaden en criminele misdaden. onze IRA-leden, vechtend voor hun ideeën en standpunten, weigeren in de beruchte Mazegevangenis om zich te wassen of om gevangeniskledij te dragen. zo ook Davey Gillen die aldus terecht komt in een cel vol pis, stront en larven bewoond door Gerry Campbell. hun non-conformistisch gedrag stoot op heel wat gewelddadig verzet bij de cipiers die de gevangenen als geslagen honden zien, letterlijk dan. gummiknuppels laten talrijke blauwe plekken en kneuzingen achter op uitgemergelde lichamen. na enkele jaren echter lijkt het alsof de gevangenis wil toegeven door hen gewone kledij te laten dragen, maar hetgene wat ze voorgeschoteld krijgen is te stupide en een opstand breekt los, hardnekkig de kop ingedrukt door de politie. Bobby Saks is de belangrijkste IRA-leider in de gevangenis en weigert te onderhandelen ook al heeft hij en zijn medegevangenen geen greintje mensenrechten in de cel. tegen priester Dominic deelt hij het plan mee om een hongerstaking aan te gaan. in zijn zog 75 volgelingen die na zijn eventuele dood die martelarenscepter willen overnemen. ze doen het echter niet voor het medelijden, wel uit een geloof in hun waarden en de wil om een speciale status te verkrijgen voor IRA-gevangenen. vraag is wie er het meest onwrikbaar is: gevangenen waarvan de buitenwereld hun situatie enkel maar vanuit de pers kent of het machtige politieke beleid alsook wie de grootste gevolgen zal moeten dragen in dit hardnekkige conflict. de winnaar van de camera d’or in Cannes is geen opbeurende film, nu éénmaal omdat het gaat om een bloederig conflict tussen verschillende politieke koppige strekkingen. de scènes in de gevangenis zijn brutaal onmenselijk maar geven wel enerzijds de (waarlijke of twijfelachtige) standvastigheid aan van de IRA-leden en anderzijds de hardnekkigheid (uit angst?) van het beleid om iedere vorm van protest de kop in te drukken. zelfs wanneer men in hongerstaking gaat, wordt aan die hardnekkigheid niet geraakt, integendeel, het wordt sarcastisch behandeld. het hoogtepunt van de film is de in één shot opgenomen 10 minuten durende kritische dialoog tussen Bobby en priester Dominic (goede bijrol van Liam Cunningham) die start als een informeel gesprekje over hun jeugd maar eindigt in een verschil van standpunt hoe het conflict aan te pakken. de priester vindt Bobby’s daad een voorbeeld van zelfmoord gekant tegen het christelijke geloof en is van mening om in dialoog te moeten treden, Bobby zelf vindt zijn hongerstaking een middel om het Ierse geloof te bekrachtigen. daarna volgt de haast levensechte hongerstaking van Michael Fassbender die op de wijze van Christian Bale in The Machinist een uitdovend wandelend skelet is (hij kreeg medische begeleiding tijdens de opnames). debuterend regisseur (en voordien kunstenaar met de Turner Prize op zijn palmares) Steve McQueen is er in geslaagd om een portret van de Iers-Engelse protesten te maken dat door merg en been gaat. hij vergeet wel zijn beginpersonages Gerry en Davey uit te werken zodat het eerste deel van de film verloren gaat maar de moord op een cipier, de memorabele dialoog tussen Fassbender en Cunningham en het objectieve standpunt (en de praktische brutale uitwerking ervan) van een onmenselijk beleid ten aanzien van IRA-gevangenen (ook uit angst voor hen) zijn beklijvend genoeg om dat te verdoezelen. een rauwe aanklacht niet voor iedereen weggelegd maar wie Salvador kon appreciëren, ziet hier nog een krachtigere streven naar politieke waardigheid film.
 
3/5
 
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s