The Wrestler


worstelen, wij noemden het catch. als jonge uk heb ik vaak zulke kampen gezien daarbij – de stroming volgende – supporterend voor Hulk Hogan. misschien was zijn haarkleur de basis voor dat van Randy – The Ram – Johnson. hij was in de jaren tachtig de absolute ster van het professionele worstelen (wat een prachtige openingcredits waarbij de gevechten van The Ram met enthousiaste becommentariëring in een plakboek worden getoond). twintig jaar later ziet de situatie voor Randy er geheel anders uit. hij woont in een trailer (en als hij zijn huur niet kan betalen in een auto) en in de week stapelt hij dozen in een supermarkt. hij worstelt nog altijd maar de arena’s zijn lokale clubhuizen geworden waar hij voor enkele dollars en enkele fans wat kampen verzet. maar hij doet het nog steeds met hart en ziel en leeft op van de kicks van de gevechten en van de fankreten van het publiek. maar zijn lichaam begint sporen van aftakeling te vertonen. na een match stuikt Randy zelfs in elkaar en na een bypassoperatie krijgt hij van de dokter te horen dat hij niet meer professioneel mag vechten. niks om handen breekt voor hem het moment aan om zijn leven te evalueren en dat is zonder zijn worstelen ontzettend eenzaam. hij besluit een vaste supermarktjob aan te nemen, hij probeert de relatie met de door hem verlaten en ondertussen volledig van hem vervreemde dochter te herstellen en hij wil de sprankelende relatie met stripdanseres Pam – die eveneens op haar retour is – ombouwen tot een hechte relatie. maar lukt dat wel voor iemand die zijn gehele leven en zijn reden van bestaan – een professionele toewijding voor worstelen – moet achter laten? de Gouden Leeuw winnaar in Venetië is een gevoelsmatige tour de force waarbij we alweer een andere Darren Aronofsky zien. na het experimenteel zwart-witte Pi, het energiek flitsende Requiem For A Dream en het dromerig zwevende The Fountain waagt hij zich aan een realistisch emotioneel drama over de keuzes in het leven. de gebruikte achtergrond is het worstelen en zonder het in het belachelijke te trekken belicht Aronofsky de professionele toewijding van deze mensen aan hun sport: we zien The Ram onder de zonnebank gaan, naar de haarkapper gaan, solerend gewichten heffen en steroïden en andere medicijnen bestellen. en voor de kamp spreken ze rustig af welke moves ze gaan doen om het publiek te jennen en wie er gaat winnen. let op, tijdens het ringgevecht blijft het afzien maar na de kamp geven ze elkaar schouderklopjes onder de douche. dit is het leven van The Ram of nog beter dit is The Ram, dit is waarvoor hij leeft. Aronofsky en vooral ook Mickey – zet die oscar maar al klaar – Rourke tonen dan wat er omgaat in zo iemands leven wanneer dit alles wordt weggenomen. je bent een leeg vat en alle familiale of liefdesrelatieopbouw kunnen dit vat wel tijdelijk opvullen maar doorheen de jaren heeft het vat gaten gekregen. The Ram hoort in een arena en de arena wil The Ram. het einde van de film is open maar net dat voelt enorm krachtig aan. Mickey Rourke, tot voorheen vooral gebruikt als gimmick, brengt de worstelaar op retour met volle overtuiging en zijn pogingen om grip te krijgen op het leven zijn knallers met als hoogtepunt zijn wild om zich heen slaand ontslag in de supermarkt. ook Marisa Tomei als stripteaseuse op haar erotische terugweg in een emotionele tweestrijd is een geloofwaardige rol. enkel Evan Rachel Wood valt wat uit de toon als de gekwetste dochter. Clint Mansell blijft de vaste huiscomponist van Aronofsky maar het zijn vooral de vergeten jaren tachtig hardrocknummers die de toon aangeven en wat enorm fijn om deze terug te horen. eigenlijk zou The Wrestler als een clichéverhaal kunnen klinken maar het verhaal geeft een perfect evenwicht van de menselijke emoties met een sobere maar wel oog voor detail hebbende regie (ik ben er zeker van dat over ieder shot is nagedacht) en schitterend ingeleefde acteerprestaties. The Wrestler houdt je gans de film en ver daarna in zijn greep.
 
5/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s