Gran Torino


zou dit zijn laatste zijn? 78 jaar is hij reeds, je merkt het ook wat aan zijn fysieke uiterlijk met het grijze haar dat is uitgedund en de buikspieren die niet al te strak meer gespannen staan maar het geeft wel de gepaste uitstraling weer aan zijn dus mogelijks laatste acteersrol. Clint Eastwood, hopelijk blijft hij wel verder doen met regisseren, is Walt Kowalski. neen, niet de legendarische Canadese professionele worstelkampioen Walter ‘Killer’ Kowalski, maar wel een oerconservatieve Koreaanse oorlogsveteraan die sindsdien verbeten racistisch toeziet op de multiculturele verloedering in zijn straat. Detroit is immers de eliteglans kwijt. de straten worden overspoeld door roestmoppen en rijstkakkers die met hun blaffers elkaar willen overbluffen en zo de onschuldige blanke bewoners doen uitwijken. Kowalski – eigenlijk zelf van Poolse origine – weet niet van wijken. integendeel, na de dood van zijn vrouw en de verdere vervreemding van zijn twee zonen, heeft de grompot geen reden meer om te genieten van het leven en hij blaft iedereen van zijn met Amerikaanse vlag gesierde huis weg die hem ter helpe wil zijn, incluis het maagdelijk priestertje die aan Walt’s vrouw beloofde haar man tot biechten aan te zetten om zo de zorgenlast van zijn schouders op te liften. maar wanneer Walt zijn buurjongetje met zijn Koreaanse blaffer, de American M1 Garand, weet te redden van een agressieve Hmongbende haalt hij de dankbaarheid op zijn hals van de wijk. zeer tegen zijn wil, getuige zijn vocabulaire scheldwoordenschat. maar het weet Sue, de zus van de buurjongen, er niet van te weerhouden om verder contact te zoeken met de oude man. zeer geleidelijk dient de chagrijnige man zich open te stellen voor de spleetogen (die aan Amerikaanse zijde stonden in de Viëtnamoorlog) en weet hij terug een glimlach te erkennen. maar de Hmong bende heeft intussen wel nog een rekening open staan. Eastwood verkeert in een glansrol waarbij hij een karikaturaal Dirty Harry personage evenaart (waarbij de one-liner nu is: ‘get of my lawn’). akkoord de grompotscènes zijn niet altijd de beste maar wanneer hij vuilbekkend en zonder enig spatje angstvrees enkele negers of aziaten te kakken zet, zijn topklasse. niet dat we een vlaams belang niveau ambiëren maar Eastwood maakt onderhuids duidelijk dat de multiculturele haat van alle tijden is, van de traumatische Koreaanse oorlog waarbij de spleetogen als zandzakjes op elkaar werden gestapeld, als in de hedendaagse maatschappij waarbij rassen zich met geweld willen onderscheiden ten opzichte van elkaar. iedere wijk heeft zo zijn oorlog. maar aan de andere kant zien we de chagrijnige racist uigewijs ontpellen tot een streng maar rechtvaardig karakter met het hart op de juiste plaats. een nadeel is wel dat Eastwood de film volledig naar zich toetrekt. hij draagt de film geheel zodat de andere personages uit beeld blijven (de scheldialogen met zijn Italiaanse kapper zijn echter wel van cynisch topniveau). of is dit element nu net het voordeel want het antiracistisch zedenlesscenario van Nick Schenk waarbij eenieder recht moet hebben op een leven naast elkaar ongeacht de achtergrond stelt op zich niet zoveel voor zodat Eastwood er eigenlijk voor zorgt dat dit wat onopgemerkt blijft. mij kan het niet deren, Eastwood zet als een extreem rechtse ex-militair in zijn multiculturele wijk een granieten personage neer waarbij zijn racisme een traumatische spiegel inhoudt waarmee hij duidelijk maakt dat de mens maar nooit uit zijn fouten zal leren. de regie mag dan kleinschalig en sober zijn en de boodschap meermaals onderwerp van een film zijn, Eastwood is op en top een filmvakman die zijn laatste acteersrol met verve neerzet.
 
4/5
 
  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s