Angels And Demons


Giovanni Lorenzo Bernini. al in zijn tijd – de zeventiende eeuw – was hij bij leven een beroemd kunstenaar die de grenzen van de illusionistische beeldhouwstijl verlegde en een structureel atelier had waar haast iedereen van Rome in tewerkgesteld was. hij was het die Rome het aanschijn gaf wat tot op de dag van vandaag nog steeds de hedendaagse aanblik van de wereldstad inhoudt. zijn kunstwerken zoals de Engelenburcht, het Pantheon, de Piazza Navona, de Santa Maria della Vittoria en het Sint-Pietersplein spraken tot de verbeelding van Dan Brown die het als basis gebruikte als opvolger van zijn succesroman The Da Vinci Code. en Ron Howard was er opnieuw als de kippen bij om het avontuur van professor in de symboliek Robert Langdon beeldige gestalte te geven. het CERN kwam onlangs in het nieuws doordat ze zeer diep onder de grond met de grootste deeltjesversneller op zoek willen gaan naar het Higgs boson, een deeltje dat in iedere massa van het universum vervat zit (of toch zoiets). in de film slaagt het CERN in hun missie maar de uitvinding van de antimaterie wordt gestolen. bloederig, want een wetenschapper werd er om vermoord. is er paniek? ja, want met de antimaterie kan het universum beheerd worden en alzo komt de wereldvrede in het gedrang. op het lichaam van de wetenschapper werden symbolen nagelaten die verwijzen naar het eeuwenoude historische complotgezelschap, de Illuminati. tegelijkertijd hebben zij vier preferiti ontvoerd. in Rome is de paus dood en dient er een nieuwe verkozen te worden maar hoe als de vier kandidaat opvolgers ontvoerd zijn? de kamerheer van de paus neemt tijdelijk de fakkel over en samen met symbolisch professor Robert Langdon wordt het een race tegen de klok om de preferiti terug te vinden alsook de antimaterie waarmee de Illuminati het Vaticaan wil wegblazen. Langdon wordt zo een speelbal tussen de religie en de wetenschap en het is maar de vraag of men op het Sint-Pietersplein witte rook uit de schouw kan aanschouwen. gelukkig heeft men de haardos van Tom Hanks wat bijgeknipt wat blijkbaar Hanks zelf beter in zijn vel doet voelen. in tegenstelling tot in The Da Vinci Code geniet hij meer van zijn rol en van het oplossen van historische kunstpuzzels. misschien ook omdat hij de Israelische Ayelet Zurer beter verdraagt aan zijn middel dan de houterige Audrey Tatou. bovendien voelen Stellan Skarsgard, Ewan McGregor en Armin Mueller-Stahl zich ook goed in de strijd van de heiligheid tegen de aardsheid. Ron Howard durft af en toe zelfs een grapje te plaatsen tussen zijn blik op het kunsterige Rome en hij hanteert de camera voor hem ook meer atypisch door moderner te monteren. het conservatieve wijkt voor een mini Abrams stijl. en dat doet de film goed. The Da Vinci Code ging ten onder aan de hemeltergende druk en de aandacht was vooral gericht op openbaringen maar het tempo ervan was te traag. in Angels And Demons gaat het er allemaal wat sneller, losser, speelser aan toe met toch de nodige aandacht om een puzzelscenario in elkaar te boksen dat de kijker mede laat genieten van het mooie Rome (dat beter voor de dag komt dan Parijs). het is wel zo dat Hanks vooral van hint naar hint moet hollen zonder daarbij aanzienwekkende ontdekkingen te doen maar de opeenvolging van actie- en speurtochtscènes maakt de film toegankelijker. alzo is Angels And Demons een betere thriller geworden dan The Da Vinci Code waarbij de christenen terechte kritiek krijgen te verwerken maar waarbij het mensdom met al zijn wetenschap ook op zijn gevaren gewezen wordt.
 
3/5
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s