36ste IFF Gent: Forever Enthralled


nadat hij de gouden palm won in 1994 met Farewell My Concubine kon hij nog bekoren met The Assassin, ging het vervolgens mis in Hollywood met Killing Me Softly, herpakte hij zich met Together om daarna zijn wuxiaproject The Promise door criticasters (half terecht) de grond ingeboord te zien worden. in tien jaar tijd kende Chen Kaige hoogtes en laagtes. deze keer waagt hij zich aan een historisch bio-epic omtrent Mei Lanfang, één van de grootste zangers van de opera van Peking. in 1904 maakte hij op tienjarige leeftijd zijn debuut welke het eerste deel inhoudt van de film. hij groeit in het qingyi genre waarbij mannen vrouwenrollen aannemen omdat voor vrouwen gewoonweg geen plaats was in de opera. hij ontwikkelt zijn stemtechniek en choreografie en wint aan publiekstreffers. hij wil als eerste in de opera niet alleen komiekrollen spelen maar wil ook ruimte voor drama. zijn meester is echter conservatief van aard en weigert eraan mee te doen, meer nog hij gaat het duel aan met Lanfang om het grootste bezoekersaantal. Lanfang haalt het met zijn revolutionaire oeuvre moeiteloos. in het tweede gedeelte (met een abrupte overgang omdat het stuk over het prille huwelijk van Lanfang en zijn vrouw werd weggeknipt (actrice Gilian Chung werd betrokken in een seksschandaal) wat zonde is voor het verdere verhaal) merken we dat Lanfang uitgegroeid is tot een landelijke ster en worden voorbereidingen getroffen voor een Amerikaanse toer. Kaige spitst zich toe op de relaties van Lanfang. ten eerste met zijn obesessieve manager Qiu Rubai die zich geheel toewijdt aan de carrière van Lanfang maar als wederdienst wel verwacht dat Lanfang enkel maar met de opera bezig is. ten tweede met zijn vrouw Fu Zhifang (gespeeld trouwens door de vrouw van Kaige) waarbij de relatie eerder koel en platonisch is, immers in zijn geïsoleerdheid crëert Lanfang zijn beste stukken. ten derde met collega zangeres Meng Xiadong (rol voor Zhang Ziyi). een ster in mannenrollen die gevoelens opwekt bij Lanfang. op het podium zijn ze vrouw en man, naast het podium groeien ze als man en vrouw naar elkaar. in het derde gedeelte wordt zijn situatie belicht tijdens de Japanse bezetting (cf. Bloedbad van Nanking in John Rabe) en zijn weigering om nog langer op te treden. voor westerlingen kan de film moeilijk aanvoelen omdat de Chinese opera ons onbekend is maar mits inleving krijg je een accuraat en boeiend portret van een revolutionaire zanger die begin vorige eeuw aanzien werd als een cultureel monument en zich mettertijd vriend kon noemen van Charlie Chaplin, Douglas Fairbanks en Sergei Eisenstein. Kaige is eveneens zijn visuele flair nog niet verloren. of het verhaal zich nu afspeelt in het imperialistische China, de republikeinse periode, op Broadway in het interbellum, de Japanse bezetting of de communistische revolutie, Kaige brengt het via waarlijke settings, fantastische decors en betoverende kostuums telkens mooi tot leven. hoofdrolspeler Leon Lai mist evenwel de flair van een Tony Yeung terwijl Zhang Ziyi een te beperkte rolruimte krijgt. Forever Enthralled is dus een streling voor het oog en een ontdekking voor het oor maar het blijft uiteraard een bio-epic waardoor de thrills niet forever zijn.
3/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s