Filmfestival Gent – dag 9


film 26: Kaboom _ “biseksualiteit verdubbelt je kansen op een afspraak op zaterdagavond.” _ Woody Allen
 
op het filmfestival van Cannes werd dit jaar voor het eerst de Roze Palm uitgereikt. deze queer palm zet een film in de bloemetjes die een positieve bijdrage levert aan de internationale beeldvorming van homoseksuelen en lesbiennes. toch blijkt Kaboom niet je gewone gay film te zijn. de jonge Smith is net universiteitsstudent geworden en staat op het punt 19 jaar te worden. hij heeft last van een rare terugkerende droom dat meer en meer op een visioen begint te lijken en begint een aantal bizarre dingen mee te maken. hij deelt dit met zijn artistiek lesbische vriendin Stella die zelf last heeft van een heksachtige pot. om zijn zinnen te verzetten houdt hij er ook vluggertjes op na met London, die opgewonden raakt van homo’s, strandvriend Hunter, Rex, de vriend van zijn roommate Thor over wie hij zelf fantasieën heeft. klinkt allemaal heel biseksueel en is dat tot op een sarcastisch punt ook maar wanneer na een beangstigende nacht een roodharige dame vermoord wordt door mannen met dierenmaskers blijkt Smith in het middelpunt van de belangstelling te staan van een mysterieuse sekte en blijken zijn vluchtige relaties niet zonder reden geweest te zijn. Kaboom laat zich omschrijven als een luchtige energieke biseksuele science fiction thriller. wat start met een adolescent zoekend naar zijn seksuele identiteit, waarbij vette knipogen getrokken worden naar het holebigebeuren, verandert in een rotvaart naar bizarre plotlijnen die apart infantiel lijken maar eindigt in een denderende parodie-apotheose waar in een rotvaart de puzzelstukjes in elkaar gepast worden. Kaboom is een schot in de roos.
 
4/5
 
film 27: Tender Son – The Frankenstein Project _ “een zoon blijft een zoon zolang zijn vader leeft.” _ Györgyi Konràd
 
dat de film gebaseerd is op Marry Shelley’s Frankenstein is helemaal overroepen en uit de context getrokken. Frankenstein zou voor deze film nooit meer tot leven willen geroepen worden. een regisseur houdt in een oud gebouw een casting voor zijn volgende film. de eigenares blijkt een oude vlam te zijn waarmee hij in het verleden een kind heeft verwekt maar nooit geweten heeft wat er van geworden is. tot de zoon mee doet aan de audities. acteren kan hij niet maar moorden des te meer. de regisseur ontdekt dat zijn zoon uitgegroeid is tot een monster, tijd om zich eens om hem te bekommeren. regisseur Kornel Mundruczo was in Gent al te gast met Delta maar waar hij nu is uitgemond is geen competitiefilm waardig. de film is tergend traag met schaarse dialogen terwijl het scenario verkracht wordt in arthousestijl. Tender Son had een psychologische horrorthriller kunnen zijn, nu is het enkel een achteruit kabbelend oppervlakkig onderzoek van een jongen die zonder schuldgevoel zijn leven wil uitstippelen. dit frankenstein project is echter volledig mislukt.
 
1/5
 
film 28: Kawasaki’s Rose _ “wanneer de rozen zijn afgevallen, veracht men de doornen.” _ Publius Ovidius Naso
 
de Fluwelen Revolutie had plaats in 1989 waarbij in Tsjecho-Slowakije het communistische regime zonder bloedvergieten omver werd gegooid. een revolutie die de toenmalig andersdenkende Pavel Josek meemaakte. hij is nu uitgegroeid tot een beroemd psychiater in de hersenbeschadiging en krijgt een Lifetime Achievement Award. een televisieploeg zal zijn dagelijkse doen en laten enkele dagen filmen, interviews afnemen met zijn naasten om zo tot een documentaire te komen. camerman is Ludek, de schoonzoon van Josek. Ludek kan hem echter niet luchten of zien en samen met zijn assistentminnares Lucie graaft hij in het verleden van Josek waarbij hij ontdekt dat hij werkte voor de geheime dienst, de toenmalige vriend van zijn vrouw verklikte waardoor deze gedwongen diende te emigreren naar Zweden. deze aan het licht gekomen feiten wegen zwaar op de familie. verdienstelijk is dat regisseur Jan Hrebejk geen standpunt inneemt. hij laat immers eenieder zijn of haar verhaal doen (Josek, zijn vrouw, diens vroegere vriend BoDek, de geheime politie) en geeft niet aan wat goed of kwaad is. de politieke collaboratie (iets verkeerd doen op het verkeerde moment) mag dan wel het centrale thema zijn, Kawasaki’s Rose is vooral een intrigerend familieportret dat moet leren omgaan met nooit geweten historische feiten. het collectieve geheugen heeft zijn invloed op het individuele geheugen waarbij de acteurs een waardig steentje bijdragen tot dit intiem verhaal. het is niet zo rauw als Festen (ook omdat er meermaals gewerkt wordt met subtiele humortinten, zie de slotscène) maar familiegrenzen zijn in deze Tsjechische film eveneens broos als geen rozen zonder doornen.
 
3/5
 
film 29: The Housemaid _ “een kindermeid is gauw gevuld.” _ Frits Stoepman
 
de jonge Euny heeft een nieuwe job te pakken: ze wordt dienstmeisje bij een rijk gezin. hij is een vet betaalde advocaat, zij is hoogzwanger van een tweeling. en aangezien er al een dochtertje rond loopt hebben ze naast de vaste huismeid des huizes, die Euny zal opleiden, een jongere versie nodig die goed kan omgaan met kinderen. Euny is in de wolken met haar job, zo ook Hoon die zijn kindermeisje alle hoeken van de slaapkamers laat zien. wanneer Euny zwanger blijkt te zijn ontstaat een bitsige strijd tussen Euny, die het kind wil houden, Hoon, die nog altijd alles willen pakken wat hij wil en zijn vrouw en haar moeder die de situatie in hun voordeel willen uitbuiten. The Housemaid, een remake van de gelijknamige 50 jaar oudere film, is een maatschappijaanklacht tegen de rijke bourgeouisie die een pronkerig leven leiden maar apatisch zijn voor menselijke waarden en normen. wanneer een onschuldig doodgewoon meisje in deze kringen terecht komt, blijken de levensstijlen mijlen ver van elkaar te liggen met dramatische gevolgen, maar wie trekt aan het langste eind? een vraag om bij stil te staan na de bizarre epiloog van deze esthetische film maar die wel de vinger op de wonde legt.
 
3,5/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s