Filmfestival Gent – dag 13: World Soundtrack Awards


Dirk Brossé
Image via Wikipedia
“een goed dirigent heeft de partituur in zijn hoofd, een slechte zijn hoofd in de partituur.” _ Hans Von Bülow
 
waarom het filmfestival eens niet afsluiten met een concert. in opperbest pak trok ik dan ook naar het Kuipke voor de kleine broer van de oscars waar enerzijds de laureaten van de World Soundtrack Awards in de bloemen werden gezet en anderzijds Dirk Brossé en het Brussels Philarmonic – Vlaams Radio Orkest composities speelden van geroemde componisten vergezeld van filmfragmenten.
 
de World Soundtrack Awards voelen aan als een verplicht prijsnummertje in afwachting van het concert maar de bondige speeches van de winnaars toonde wel aan dat deze filmcomponisten ver van de glamour en glitter staan van Hollywood en tenminste nog enig gezond verstand kennen. ze zoeken liever een kleine studio op waar ze met noten kunnen spelen en gezamenlijk vormen ze een hechte groep die elkander stuk voor stuk appreciëren.
 
de start zet wel een leuke toon. vanuit SABAM was er een compositiewedstrijd uitgeschreven waarbij jonge componisten hun talent kunnen tonen. ze moesten een score bedenken op de grappige animatiefilm Administrators van Roman Klochkov die op Filmfestival Gent bekroond werd als beste animatiekortfilm. vanuit de 140 inschrijvingen kroonde Karzan Mahmood zich als terechte winnaar. de compositie werd begeleid door de animatiefilm gespeeld door Brossé en de zijnen. hierbij de kortfilm:
 
 
daarna konden de groten hun awards in de wacht nemen. de zeer sympathieke en zichtbaar aangedane Abel Korzeniowski was the Discovery of the Year (voor A Single Man). mijn favoriet was hierbij Atticus Ross voor Book Of Eli: de film is zeker geen voltreffer maar de muziek maakte wel veel goed en was origineel ten opzichte van de meer klassiekere ouvertures. Korzeniowski mocht even later terug op het podium om de publieksprijs in onvangst te nemen. zijn goede inborst deed menig handen in elkaar slaan.
 
The Weary Kind werd als Best original song written for Film gekozen vanuit Crazy Heart. Ryan Bingham, T-Bone Burnett of Jeff Bridges waren er niet, wel de producer van de film. van de 4 gekozen laureaten was dit inderdaad de beste keuze.
 
dan was het Alexandre Desplat tijd, nog zo’n warmhartig vriendelijke composer die eerder schuchter zijn naasten bedankte. voor Fantastic Mr. Fox won hij de Best Original Film Score of the Year 2010 (vond ik de beste keuze) en daarna werd hij ook nog eens uitverkoren tot Film Composer of the Year, de meest prestigieuze prijs onder de filmmuzikanten, voor naast Fantastic Mr. Fox ook nog Julie & Julia en The Ghost Writer. ikzelf had Danny Elfman gekozen die zichzelf wist te herontdekken in The Wolfman en Alice In Wonderland.
 
na de pauze was het de beurt aan Dirk Brossé en zijn orkest om gedurende een tweetal uur een ode te brengen aan 10 filmcomponisten (de World Soundtrack Academy blies ook 10 kaarsjes uit). knap was dat ze op één na ook allemaal aanwezig waren (Albert Iglesias werd gegijzeld door Pedro Almodovar voor de soundtrack van zijn nieuwste film).
 
het kon niet beter starten met de pianotonen van Angelo Badalamenti die je terug meezogen in de mysterieuze wereld van Twin Peaks waarna hij overschakelde naar Cousins (in hetzelfde jaar gemaakt als Wait Until Spring, Bandini van Dominique Deruderre waarvoor Badalamenti ook de soundtrack verzorgde).
 
daarna was de beurt aan het gemiddelde werk van Craig Armstrong (The Quiet American en Love Actually) en Bruno Coulais (Océans). net toen ik dacht dat het concert de mindere kant op ging, kwam het werk van onze eigen Frédéric Devreese. de tango vanuit Benvenuta en de muziek van Un Soir, Un Train bracht een tweede meeslepend hoogtepunt. de gemengde suite van Alberto Iglesias van Volver was om te bekomen.
 
zo konden we genieten van de muziek uit The Talented Mr. Ripley van Gabriel Yared die op 4 december in Tallinn de European Achievement in World Cinema Award zal krijgen. het daaropvolgende Titus van Elliot Goldenthal voelde meer aan als een opwarmer voor Howard Shore en zijn muziek uit Lords Of The Rings: The Fellowship Of The Ring.
 
je zou denken laatste hoogtepunt bereikt maar het gitaargetokkel van Gustavo Santaolalla waarbij muziek werd herbeleefd van The Motorcycle Diaries en Brokeback Mountain klonk wellustig in het oor terwijl aflsuiter Stephen Warbeck en zijn score uit Shakespeare In Love opzwepend was.
 
als slot met alle componisten op een rij werd nog The Magnificent Seven gespeeld van Elmer Bernstein.
 
het was wat wennen aan een concert met filmmuziek maar de begeleidende filmfragmenten bieden kijkafwisseling. een goede afsluiter van het filmfestival. dat zal gedelegeerd bestuurder Jacques Dubrulle ook gedacht hebben. als een echte gentleman doorkruiste hij de genodigden en deelde hij gemeende handdrukken uit en tevens gaf hij ook aandacht aan de techniekers en hostessen. een man die met de rustige uitstraling zijn wereld kent en zeker de filmwereld.
 
ter info nog eens de playlist van deze concertavond (met denk aan de website streamingsoundtracks.com):
 
WORLD SOUNDTRACK AWARDS 2010
the 10th anniversary

the playlist and ceremony in chronological order:

Opening: World Soundtrack Award Fanfare – Elmer Bernstein
Sabam Award for young European Composer
The WSA issues an award consisting of a 2500€ cheque and the possibility to have the winning score adapted to a short feature.
Screening of the short feature “Administrators” (nice touch for Siri ) with the music of the winner Karzan Mahmood played live.

Ceremony for the WSA:
– Public Choice Award: Abel Korneziowski ( A single man)
– Best original song written for a film: “The weary kind” (Crazy Heart)
– Discovery of the year: Abel Korzeniowski

The Reader – Nico Muhly (piano: Nico Muhly)

Ceremony for the WSA:
– Best original filmscore: Fantastic Mr.Fox – Alexandre Desplat
– Filmcomposer of the year: Alexandre Desplat
– Livetime Achievement Award : John Barry

James Bond Suite – John Barry

Break

Concert of themes and suites:
Angelo Badalamenti (piano)
Twin Peaks (Theme from the TV-series)
Cousins
Craig Armstrong
The quiet American – death in the square
Love actually – PM love theme
Bruno Coulais
Océans – le temps des découvertes
Océans – cavalerie sous la mer
Frédéric Devreese
Benvenuta – tango
Un soir,un train – danse de l’auberge
Alberto Iglesias
Volver -suite composed for the WSA Gala
Gabriel Yared (piano)
Talented Mr.Ripley – Lullaby
Talented Mr.Ripley – Crazy Tom
Elliot Goldenthal
Titus
Howard Shore
Lords of the rings;the fellowship of the ring – the road goes ever on pt.2 (feat.in dreams)
Gustavo Santaolalla (guitar)
Motorcycle Diaries
Brokeback Mountain
Brokeback Mountain – A love that will never grow old (sung by Gustavo Santaolalla)
Stephen Warbeck
Shakespeare in love

Finale with all composers on stage:
The magnificent seven – Elmer Bernstein

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s