Submarino


“je hebt vijf minuten nodig om een verkeerde stap te doen en een gans leven om ervoor te boeten.” _ Véra de Talleyrand-Périgord

na enkele Amerikaanse ervaringen waar het publiek niet meteen wild van liep (It’s All About Love en Dear Wendy), keert de Deense regisseur Tomas Vinterberg naar de bakermat van Festen, alhoewel hij niet zo ver terug gaat tot zijn Dogma 95-beweging die hij met Lars Von Trier, Kristian Levring en Soren Kragh-Jacobsen oprichtte.

opgewekte films zijn allerminst aan hem besteed want opnieuw ontleedt hij de rauwheid van het leven. het begint al met de opvoeding van de twee broers Nick en Martin die zelf moeten zien te overleven wegens de verwaarloosde alcoholistische moederpraktijken. een schrijnende gebeurtenis tekent hun leven die, elk hun eigen weg gaande, niks anders dan miserie, agressie, drugs en voortdurende relationele en psychologische problemen met zich meebrengt. de broers (geloofwaardige prestaties van Jakob Cedergen en Peter Blaugborg) vinden elkaar later terug maar het is maar de vraag of de situatie in hun leven onomkeerbaar is.

kort samengevat betekent Submarino (gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonas T. Bengtssons) dat de optimistici onder ons depressief zullen worden en dat de depressieven zich onder een trein gaan smijten. opbeurend is hij allerminst maar deze mistroostige film toont wel op een rauwe manier hoe hard het marginale leven is en hoe moeilijk het is om het hoofd boven water te houden en te overleven (de titel submarino betekent zoveel als iemand met zijn hoofd in een emmer water onder houden en wat je ook probeert, je raakt er niet uit los). rauw, depressief, mistroostig, zwaar maar wel knap doordringend tot het bot.

3,5/5

Submarino bevat een knappe wegdromerige soundtrack met o.a. Hollow Talk van The Choir Of Young Believers:

je hebt er al van gehoord maar weet niet precies wat de Dogma 95 beweging voor staat? hier is hun manifest “de eed van zuiverheid” (met dank aan wikipedia):

“Ik zweer mij te onderwerpen aan de volgende regels, opgesteld en bevestigd door Dogma 95:

  1. Opnames dienen op locatie plaats te vinden. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd (als een bepaald rekwisiet noodzakelijk is voor het verhaal, moet een locatie worden gekozen waar dit rekwisiet aanwezig is).
  2. Geluid dient nooit los van de beelden te worden gemaakt, of andersom. (Muziek mag niet worden gebruikt, tenzij aanwezig waar de scène wordt gefilmd.)
  3. De camera dient in de hand te worden gehouden. Elke beweging of fixatie die uit de hand kan worden bereikt is toegestaan. (De film dient niet plaats te vinden waar de camera staat, schieten dient plaats te vinden waar de film plaatsvindt.)
  4. De film dient in kleur te zijn. Speciale belichting is niet toegestaan. (Als er te weinig licht is, moet de scène worden afgebroken of dient een enkele lamp aan de camera te worden bevestigd.)
  5. Optische effecten en filters zijn verboden.
  6. De film mag geen oppervlakkige actie bevatten. (Moorden, wapens etc. dienen niet voor te komen.)
  7. Vervreemding in tijd en plaats is verboden. (Dat wil zeggen dat de film plaatsvindt in het hier en nu.)
  8. Genrefilms zijn niet toegestaan.
  9. Het filmformaat is Academy 35 mm.
  10. De filmregisseur wordt niet genoemd op de aftiteling.

Verder zweer ik als regisseur af te zien van persoonlijke smaak! Ik ben niet langer een kunstenaar. Ik zweer af te zien van het creëren van een ‘werk’, omdat ik het moment belangrijker vind dan het geheel. Mijn uiteindelijke doel is om de waarheid uit mijn karakters en omstandigheden te verdrijven. Ik zweer dat te doen met behulp van alle beschikbare middelen en ten koste van elke vorm van goede smaak en elke esthetische overweging.
Zo zweer ik mijn EED VAN ZUIVERHEID.

Kopenhagen, maandag 13 maart 1995.

Namens DOGMA 95

Lars von Trier, Thomas Vinterberg”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s