The Social Network


“het meest overschatte onderdeel van het internet is uw eigen homepage.” _ Kees Huizing

ja, zelfs ondergetekende behoort sinds kort tot het half miljard mensen (wat zo’n 7% vertegenwoordigt van de aardbevolking) dat de vriendenweg heeft gevonden naar Facebook. the rise van deze oorspronkelijk sociale Harvard universiteitnetwerksite werd vooreerst neergepend door Ben Mezrich in het boek The Accidental Billionaires: The Founding Of Facebook, A Tale Of Sex, Money, Genius And Betrayal (die al ervaring had met het beschrijven van succesrijke collegestudenten met Bringing Down The House: The Inside Story Of Six M.I.T. Students Who Took Vegas For Millions dat evenwel met 21 een niet echt succesvolle verfilming kende). A Few Good Men en Charlie Wilson’s War scenarist Aaron Sorkin pikte het boek op en schreef voor David Fincher een bijzonder onderhoudend script. Fincher en de uitmuntende acteerprestaties doen de rest.

2003, Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) krijgt de bons van zijn liefje Erica Albright (Rooney Mara). niet zozeer omdat hij een nerd is maar wel omdat hij een zak is. gefrustreerd trekt hij naar zijn Harvardkot waarbij hij op één nacht tussen het bloggen over zijn dump door facemash.com uit de grond stampt waarbij men op basis van gehackete pasfoto’s collegestudenten met elkaar vergelijkt, 22000 bezoekers krijgt op twee uur en daarmee de Harvardserver doet crashen. hij krijgt er dan wel problemen mee met de directie, zijn naam is lokaal gemaakt. de rijke tweeling Cameron en Tyler Winklevoss (Armie Hammer en Josh Pence) contacteren hem om een sociale netwerksite te bouwen die alle Harvardstudenten met elkaar verbind. Zuckerberg stemt in maar samen met zijn enige vriend Eduardo Saverin (Andrew Garfield) die voor de financiële input zorgt, optimaliseert hij het idee en The Facebook is geboren. de site slaat meteen aan en ze breiden uit tot andere universiteiten. wanneer later Sean Parker (Justin Timberlake) – oprichter van Napster (wie kent eigenlijk nog deze illegale muziekdownloadsite, iets waar nu ook Limewire mee geconfronteerd wordt) – zijn intrede doet en voor een investering zorgt van een half miljoen dollar, verwijst hij zo Saverin naar de achtergrond. Facebook (Parker laat the ‘the’ verdwijnen) komt echter naar de voorgrond en verspreidt zich naar meerdere contingenten. de Winklevossbroers spannen een proces aan en ook de opgelichte Saverin trekt naar de rechtbank om erkend te worden als mede-oprichter van Facebook. en Zuckerberg? die blijft asociaal maar tegelijk geniaal.

Fincher weeft twee verhaallijnen aan elkaar. je hebt enerzijds de rechtbankverhalen waarin Zuckerberg ongeïnteresseerd in verwikkeld is (tegenover de Winklevossbroers – zij tekenen tevens voor een knappe neerbuigende scène met de algemeen directeur van Harvard – en vriend/mede-oprichter Saverin) die anderzijds aanleiding geven tot de terugkeer naar de oprichting van Facebook. het bizarre is hoewel The Social Network helemaal geen actie bevat, de film zich laat bekijken als een actiefilm die nooit verveelt. de dialogen voelen aan als denderende special effects waarbij de geniale intelligentie elkaars vijand is. tevens is het beeld dat gecreëerd wordt rond Zuckerberg enorm fascinerend (de kerel zelf weigerde wel enige medewerking). Jesse Eisenberg geeft knap gestalte aan een egocentrisch individu die in het sociale leven apatisch is maar wel verantwoordelijk is voor de grootste sociale netwerksite. een creatief brein dat uiterlijk lak heeft aan elitaire erkenning maar sluw achter de schermen aan de touwtjes trekt zodat hij toch in het middelpunt van de belangstelling staat. als jongste miljardair is hem dat op zijn zachtst gezegd gelukt. het enige nadeel van The Social Network is dat de film eindigt. het ritme is zo onderhoudend, het scenario zo intelligent, de personages zo fascinerend dat je nog langer wenst ondergedompeld te worden in de mallemolen van het oppervlakkig asociale netwerk.

4/5

luister naar de muziek in de trailer. jawel, topregisseur David Fincher heeft Scala ontdekt en gebruikt hun Creep cover van Radiohead (de Kolacnybroers houden er een groots Amerikaans platencontract aan over)!

David Fincher startte zijn regiecarrière met Alien 3 in 1992. eind jaren tachtig was hij nog een gerenommeerd muziekvideomaker voor o.a. Paula Abdul, Gypsy Kings, Madonna en Aerosmith. met Express Yourself viel hij bij MTV in de prijzen (en Madonna niet)

daarnaast sleepte hij op de Directors Guild Of America ook awards in de wacht voor commercials. o.a. voor Nike

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s