Unstoppable


“ik heb nooit het geluk gehad een trein te missen die achteraf ontspoorde.” _ Jules Renard

met de trein naar Oostende tsjoeke tsjoeke tuut tuut. de reputatie van de NMBS scoort inheems niet al te beste punten. het gaat dan vooral omtrent de wachttijden op te laatkomende treinen. toch kunnen we de kwaliteit van onze treinstellen prijzen. buiten de buurt van Buizingen hoor je bitter weinig over ontsporingen. dat was wel even anders te Toledo, Ohio op datum van 15 mei 2001 wanneer een CSX locomotief onbemand op hol sloeg en gedurende 66 mijl doorheen drie steden passeerde. drie jaar later vatte men het idee op om dit bizarre accident (waarbij niemand gewond raakte) te verfilmen. na wat productiemoeilijkheden heeft regisseur Tony Scott er na zes jaar zijn commerciële stempel op gezet.

in Pennsylvania gaat het economisch gezien niet zo goed met het openbaar vervoer en er heerst een tijd van afvloeiingen. wanneer Will (Chris Pine) zich als pas afgestudeerde conducteur aanmeldt, wordt hij dan ook wat scheef bekeken omdat zijn achternaam enkele deuren open houdt. oude rot in het vak, de machinist Frank (Denzel Washington) probeert de kerk in het midden te houden. hij moet wel want samen met Will dient hij een goederentrein te gaan ophalen. ondertussen aan een ander uiteinde van het spoor heeft een machinist zijn trein even verlaten om een wissel te verplaatsen maar de trein zet zich in versnelling en begint te sjeezen door het land waarbij hij op een haar een schoolgaande trein mist. wanneer deze onbemande en niet te stoppen trein verder raast, de richting opgaat van een scherpe bocht en zo een groot stadsgedeelte en zijn inwoners dreigt te vernietigen, vergeet ons kibbelende duo de onderlinge spanning en zetten ze koers richting de op hol geslagen trein om hem te doen stoppen.

Unstoppable is louter een magere popcorn Tony Scott film waarbij de actie teert op ongeïnteresseerde routine. hij mag zich gelukkig prijzen dat hij nog steeds Denzel Washington aan zijn zijde krijgt (de vierde keer – na Man On Fire, Deja Vu, The Taking Of Pelham 123 – dat zij in zes jaar tijd samenwerken nadat ze ook in 1995 startten met Crimson Tide) die met natuurlijke air zijn personage een sober heldendom aanmeet. en Chris Pine (die ook al genietbaar was in Star Trek) weet zich uit de slag te trekken als side kick. maar waar Scott’s vorig openbaar vervoer project zich kon beredden met de geslaagde vijandrol van John Travolta, is nu de trein zelf de vijand. dat logge ding weet maar zelden spanning te creëren. je ziet al van ver dat de trein met giechelende kinderen nipt zal gemeden worden, dat de reddingsactie met een helikoter knullig zal eindigen, dat de treinbazen alle verantwoordelijkheid paniekerig van zich afduwen naar de lokale treinchef (weinig betekenisvolle rol voor Rosaria Dawson), dat het luchtige gebekvecht tussen Pine en Washington zal omkeren wanneer ze zich in een heldenkleed stoppen en dat het hen met enkele horten en stoten ook nog zal lukken. voorspelbaarheid troef dus alhoewel het vooral de tamme actie is die de verveling brengt. de treintoeters houden je echter wakker.

2/5

kent u Audiomachine? als je regelmatig naar de bioscoop gaat, ga je onbewust hun werken kunnen aanhoren. het is immers een muzikaal productiehuis dat zich specialiseert in trailermuziek. check out de recente Avatar, Star Trek, Harry Potter, Watchmen, Robin Hood, Legend Of The Guardians, … in allerlei trailers spelen ze hun kunsten uit. ook in de trailer zijn zij verantwoordelijk voor het muzikale gedeelte in de tweede helft, luister maar:

de regie van Tony Scott is steevast gekenmerkt door flitsende montagebeelden die rommelig één geheel moeten vormen. dit is tevens te zien in zijn commercials voor Marlboro of zelfs de US Army. voor de Barclay bank deed hij het iets soberder maar zorgde Anthony Hopkins er wel voor dat de reclame BIG was.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s