Hereafter


“als de gelovigen oprecht denken dat er na dit leven een paradijs bestaat, waarom verlangen ze dan niet levenslang naar de dood?” _ Wim Kan

Clint Eastwood is de tachtig voorbij, een leeftijd waarbij je begint te mijmeren over de dood, over hoe het na ons leven zal zijn, of er leven is na de dood? of een leeftijd waarbij je begint te mijmeren over het verleden, degene die je ontgaan zijn, zouden zij toekijken of zelfs wachten op ons in een soort van hiernamaals. het is ontzettend moeilijk om een film met deze thematiek te bekijken als het hiernamaals je geen bal kan schelen, maar wel het hiernumaals. ook het feit dat er mediums zouden bestaan die met de doden kunnen spreken lijkt mij bij de haren getrokken want het is enkel maar de zogezegde ontvanger die dit beweert maar nog nooit heeft een dode met krachtige stem zijn bestaan meegedeeld.

toch komt Eastwood met een triumviraat van verhaallijnen omtrent verloren zielen en hun doodse verliezen. de Franse journaliste Marie LeLay (Cécile De France) bevindt zich in Zuid-Oost Azië wanneer een tsunami lelijk huis houdt en zij na een doodervaring toch water uit haar longen weet te hoesten. sinds dit voorval waarbij zij visioenen had over personen uit het andere leven probeert zij hiermee op haar thuisbasis Parijs mee om te gaan (of probeert ze om te gaan met de nederdunk van collega’s). Marcus is een stille bedeesde jongen die in Londen samen met zijn tweelingsbroer Jason het huishouden van hun verslaafde moeder moeten recht houden. wanneer Jason om afkickmedicatie gaat voor zijn moeder wordt hij achtervolgd door drie hangjongeren en wordt hij in zijn ren van de baan geveegd door een vrachtwagen. Marcus, die altijd rekende op de steun van Jason, blijft verweesd achter en begint een zoektocht naar mediums om contact te krijgen met zijn dode broer. George Lonegan (Matt Damon) woont in een klein studiootje in San Franciscus en is arbeider. hij heeft het ooit breder gehad wanneer hij samen met zijn broer een praktijk uitvoerde als medium die met de doden praatte. maar de last van zijn gave weegt te zwaar op zijn schouders en hij weigert nog verder mensen te lezen. u vindt zelf wel de rode draad tussen de drie verhalen.

het pijnlijke is dat ieder van deze verhalen steeds banaler wordt bij de verdere uitwerking en de sfeer übersentimenteel aanvoelt om van te walgen. en wat moeten we dan denken van de openingsscène. zeer sterk en zeer reëel waarbij Eastwood zelfs een 2012 Emmerichje doet maar eens Cécile De France doorheen een witte waas onduidelijke zwarte mensgedaanten ziet, denk je achteraf of dat het leed van een tsunami (ettelijke duizenden doden in Haïti) wel de verdiende achtergrond is. Damon stapt met depressieve tred doorheen de set, niet omwille dat zijn personage dat van hem vraagt maar wel omdat hij het geloof mist in zijn medium waarbij de handenaanraking telkens een zucht van ongeloof en ergernis teweeg brengt. de innerlijke strijd die de jonge Frankie McLaren voert, stuit op begrip maar het toeval naar het eind toe is potsierlijk (de wegvliegende pet, de ontmoeting met Damon, de ontnuchterende moeder). zelfs als je geloof hecht aan het hiernamaals is Hereafter niet de film die er de verwezenlijking van is. het tempo is op zijn Eastwood’s, traag (enkel Bryce Dallas Howard brengt met haar ontwapende schoonheid een beetje schwung) met oog voor sfeerbeelden vanuit kien uitgekozen camerastandpunten maar de inhoud raakt het bot niet en blijft mijlenver weg van religieuze, morele of spirituele oordelen om zeker niemand tegen de polemieke of controversiële borst te stoten. daar waar Eastwood het bijvoorbeeld wel nog aandurfde om de Koreanen een veeg uit de pan te geven in Gran Torino. hopelijk doet hij wel een Sergio Leoneke met de persoon van J. Edgar Hoover in zijn volgende film maar voor Hereafter zou nog geen enkele dode naar de cinema gaan.

1,5/5

u hoorde in de trailer een mooie damesstem en wil wegdenken bij de volledige song? luister naar Sia met Lullaby

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s