The Housemaid


“een kindermeid is gauw gevuld.” _ Frits Stoepman

de jonge Eun-yi (Do-yeon Jeon) heeft een nieuwe job te pakken: ze wordt dienstmeisje bij een rijk gezin. hij (Jung-Jae Lee) is een vet betaalde advocaat, zij (Seo Woo) is hoogzwanger van een tweeling. en aangezien er al een dochtertje rond loopt hebben ze naast de vaste huismeid des huizes, die Eun-yi zal opleiden, een jongere versie nodig die goed kan omgaan met kinderen. Eun-yi is in de wolken met haar job, zo ook Hoon die zijn kindermeisje alle hoeken van de slaapkamers laat zien. wanneer Eun-yi zwanger blijkt te zijn ontstaat een bitsige strijd tussen Eun-yi, die het kind wil houden, Hoon, die nog altijd alles willen pakken wat hij wil en zijn vrouw en haar moeder die de situatie in hun voordeel willen uitbuiten.

The Housemaid (na Poetry en Mother komt opnieuw een Zuid-Koreaanse film in de cinefiele zalen), een remake van de gelijknamige 50 jaar oudere film, is een maatschappijaanklacht tegen de rijke bourgeouisie die een pronkerig leven leiden maar apatisch zijn voor menselijke waarden en normen. regisseur Im Sang-soo blijft dus na The Good Lawyer’s Wife en The President’s Last Bang tegen de schenen schoppen van de superrijken in onze maatschappij die het op velerlei domeinen voor het zeggen hebben maar eigenlijk tegenstrijdig afgescheiden van de wereld leven. wanneer een onschuldig doodgewoon meisje (Do-yeon Jeon bevestigt haar Cannespalm voor Secret Sunshine) in deze kringen terecht komt waarbij een fles wijn alleen maar duurder mag zijn, klassieke muziek doorheen de ruime livingzalen galmt die opgefleurd worden door ongrijpbare kunst en een kostuum ter waarde van een wagen de klederdracht is, blijken de levensstijlen mijlen ver van elkaar te liggen met dramatische gevolgen. maar wie trekt aan het langste klassenstrijdeind waarin de personages en situaties almaar steeds krankzinniger worden? een vraag om bij stil te staan na de bizarre epiloog van deze esthetische film (met cinematografische knipogen naar Hitchcock) maar die wel de vinger op de wonde legt.

3,5/5

u wilt weten wie die zachte maar doordringende stem is in de trailer: Nichole Alden met Baby Now

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s