Rundskop


“de vloek van de moderne tijd is de overmacht van mannelijke hormonen daar waar ze langdurig schade kunnen aanrichten.” _ James Waller

je zou het neveneffectenprogramma Basta al kunnen verdenken van een verdoken promotiecampagne van de nieuwste Belgische film binnen het festivaloevre. het kalfke Willy en het kalfke Barabas zouden immers perfecte personages zijn binnen de debuutfilm van Michaël R. Roskam die voor zijn release kon rekenen op een busy persbuzz en tevens kon uitpakken met een (voor het eerst Vlaamse) selectie voor het toch wel prestigieuze Filmfestival van Berlijn.

Jacky Vanmarsenille (Matthias Schoenaerts) is in de voetsporen van zijn vader getreden door op de boerenbuiten van Sint-Truiden koeien te kweken opdat ze klaar zijn voor verkoop. op de natuurlijke manier gaat dat allemaal wat trager en zodoende, geheel conform het vaderlijke leerproces, worden de runderen vetgemest. we hebben het dan niet over een extra balkje stro maar over de illegale hormonenmiddelen van de betere veearts. ook Jacky zelf volgt het voorbeeld van zijn koeien door zichzelf vol te spuiten met anabolica en steroïden. het hormonenwereldje wordt grondig opgeschud door de moord op de meest bekende Belgische hormonenjager. wanneer Jacky’s entourage wordt benaderd door de West-Vlaamse worstendraaier Marc De Kuyper (Sam Louwyck) in diens zoektocht naar een nieuwe afzetmarkt, voelt Jacky wantrouwig aan dat er iets op til is binnen het wereldje en zelf krijgt hij ook af te rekenen met zijn pijnlijke jeugdherinneringen wanneer de handlanger van De Kuyper Diederik Maes (Jeroen Perceval) blijkt te zijn die de stilzwijgende ooggetuige was van de traumatisch levensbepalende gebeurtenis.

bullheadtoegegeven, ik heb mijzelf misleid. ik vermoedde echt dat Rundskop handelde over de hormonenmaffia in België en de strijd daartegen waarin veearts-keurder Karel Van Noppen met drie schoten voor zijn huiselijke woonst werd neergeknald. bij aanvang ziet het er ook zo naar uit (geweldige bedreigingsintro, bekogelde en bemodderde BMW’s) met Jacky als spilas tussen de Limburgse en West-Vlaamse hormonenboeren maar de film krijgt een verrassende twist na de sequens over het jeugdtrauma. Roskam spitst zich immers vanaf dat moment aan de persoonlijk psychologische zieleroerselen van Jacky en zijn tanende ondergang. er komt wel een politieverhaal binnengeslopen maar het infiltrantwerk wordt infantiel voorgesteld en de agenten krijgen met Barbara Sarafian en Tibo Vandenborre geheel verkeerd gecaste personages. een politiethriller omtrent de hormonenmaffia is Rundskop dus niet geworden hoewel de atmosfeer daarvoor perfect gecreëerd was. voor mezelf als een gemiste kans beschouwd. anderzijds kan ik wel volgen dat de ontwikkeling van het Vanmarsenillekarakter boeiend is omwille van de intense vertolking van Matthias Schoenaerts die een Robert De Nirooke doet. in zijn method acting is hij 27 kilo bijgekomen en heeft hij zichzelf een Limburgs accent aangemeten alhoewel hij vooral in de zwijgzame scènes imposant is. hij zal er zeker mee in de prijzen vallen alhoewel ik de prestatie van de jonge Robin Valvekens nog een trapje hoger inschat omdat die het jeugdtrauma recht in het gezicht gooit. daarnaast zijn, buiten het politiegebeuren en de twee Waalse garagisten die ongewenst voor een grappige noot trachten te zorgen, de acteurs perfect in hun rol. je ziet ze niet zoveel doordat ze niet echt geschikt zijn of gecast worden voor de Vlaamse showbizzfilms (Jeroen Perceval, Sam Louwyck, Jeanne Dandoy) maar hun karakterkunnen komt hier tot volle uiting.

ook een pluim voor de cinematografie van Nicolas Karakatsanis die van Limburg nu niet direct het plezante uitstapje Bokrijk maakt maar de boerenvelden laat baden in een illegale mistsfeer waar onder iedere koeiendrol de boer zijn jeugdtrauma’s moet overwinnen en waarbij de muziek van Raf Keunen het onheil en de geheimzinnige onder de mat vegende boerencorruptie kracht bij zet. het brengt er toe bij dat het debuut van Roskam genietbaar is en hijzelf een aanstormend talent mag genoemd worden. maar toch ontbrak voor mij het superlatieve gevoel van een Vlaams meesterwerk wegens de gemiste kans om in Vlaanderen de ernstige maffiatoer op te gaan waarbij de vuile uithoeken waarin Karel Van Noppen speurde aan de kaak gesteld worden. er rest dan een indringend portret van een boer zoekt levensdoel maar de intense method acting van de hoofdacteur maakt van de film nog geen meesterwerk. stel u echter een keigoede Vlaamse televisieserie voor waarvoor u thuis wil blijven en maak daar een langspeelfilm van. zo kom je dicht tegen mijn gevoel ten aanzien van Rundskop aan.

3/5

in de film wordt enkel dialect gesproken (West-Vlaams en Limburgs) wat geheel niet storend is, tenzij je een Pool bent en een obus moet ontwijken

 

Een gedachte over “Rundskop

  1. Een misverstand ligt aan de basis van uw recensie: u had verwachtingen en wensen…u spreekt van een kans die Roskam heeft laten liggen? Wel naar mijn weten het was nooit het opzet van Roskam om het Karel van Noppen verhaal te vertellen, wel de hormonenmaffia als belangrijk aspect van de biotoop van Jacky te schetsen. Er is nooit iets anders bedoeld geweest dan de noodlotstragedie van Jacky te vertellen in zijn hele complexiteit… De voice-over bij opening van de film is daar ZEER DUIDELIJK over! De hormonenmaffia hoort dus slechts gezien te worden als het “decor” waarin “het” een gebeurt, vervolgd wordt en zich ook voltrekt! Het noodlot van Jacky is een grandiose metafoor voor alle lijden des mensen dat het gevolg is van een onomkeerbaar gebeuren met onomkeerbare gevolgen!

    De sjoemel-garagisten zijn levensecht, het stuntelig politiewerk ook…of dacht u van niet? En ja, dat zorgt voor schrijnend komische noten… tragi-komisch dus! Ook dàt is levensecht en onomzeilbaar en geweldig getypeert door Roskam die niet blind is voor het tragikomisch aspect van feiten en ze dus ook niet schuwt. Er is dus geen sprake van een “mindere noot” noch van miscasting: Barbara Sarafian en Tibo Vandenborre doen het schitterend… en het niet fraai wat we daardoor moeten begrijpen: bedenkelijk speurwerk dat naast de waarheid grabbelt en de verkeerde schuldige achternazit, het gebrek aan grondig inzicht in de hand gewerkt door ondoordringbare coïncidenties die fout geïnterpreteerd worden…enz. In tegenstelling tot uw mening is hier wél sprake van een meesterwerk… Roskam heeft met een kluwe van noodlottige misverstanden -die dagelijkse kost zijn- het noodlot van Jacky in zijn totale complexe noodlottigheid geplaatst.

    Zegt u mij eens: wanneer heeft Vlaanderen OOIT een film op het publiek afgevuurd die de toeschouwer sprakeloos aan zijn stoel nagelt, hem binnenste buiten gedraaid heeft, zodanig dat hij er dagen mee “zit”… het niet van zich kan afschudden… omdat het allemaal zo overrompelend pijn doet. Het noodlot van Jacky is zo groot dat alle heftige pijnen van eenieder er inbegrepen zijn.
    “Rundskop” is een film die een blik werpt op de extreem lijdende mens die onschuldig is aan zijn lijden en moet leven met de gevolgen van een onoverzichtelijk pijnlijk noodlot dat hem trof … en dus ook onschuldig is aan ALLES wat daaruit voortkomt! Dit is een meesterwerk à la Sophocles, Shakespeare (die ook een jonge snaak was toen hij toch al meesterwerken schreef), Pirandello…

    Het blijft me verbazen dat recensenten hun verwachtingen projecteren op het werk dat ze recenseren en dan hun teleurstelling daarover als recensie publiceren i.p.v. BLANCO het werk (zeker als het een film betreft en des te meer een film betreft met een verhaal dat nog nooit eerder verteld werd) te absorberen zoals het “geserveerd” wordt en dan te spreken of te schrijven over de onbevooroordeelde “ervaring”….

    Deze film verdient dat, omdat hij “hors-catégorie” is op alle vlak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s