X-Men: First Class


“x: de klapstoel van het alfabet.” _ Ramòn Gòmez De La Serna

de X-Men trilogie vond ik per deel steeds beter en beter worden terwijl de daaropvolgende uitdieping van het Wolverine karakter maar een povere bedoening was. regisseur Matthew Vaughn (Bryan Singer blijft evenwel als producer een oogje in het zeil houden) heeft met Layer Cake, Stardust en Kick-Ass nog geen slechte film gemaakt en zijn gevatte dynamiek weet de X-Men franchise nieuw genleven in te blazen. het is wat men noemt een origin story waarbij men terugkeert naar het ontstaansverhaal van onze helden (zie ook Batman Begins): hoe zijn Professor X, Magneto en hun volgelingen gemuteerd en geëvolueerd zoals we ze in de trilogie in actie hebben gezien.

Vaughn keert daarbij in eerste instantie terug tot de Tweede Wereldoorlog. in het concentratiekamp van Auschwitz wordt Erik Lehnsherr (Michael Fassbender) gescheiden van zijn ouders. in al zijn woede en poging om dit tegen te houden, moeten ijzeren poorten het plooiend ontgelden. een opmerkelijk gegeven voor kampleider Dr. Schmidt (Kevin Bacon) wiens proefkonijn hij wordt. ene Charles Xavier (James McAvoy) bevindt zich dan weer in een meer bevoorrechte positie in een zeer groot luxueus landhuis. twintig jaar later worstelt Erik met zijn oorlogsvrede en zoekt hij de wereldbol af naar de nu genoemde Sebastian Shaw om wraak te nemen en is Charles afgestudeerd als professor in de evolutiebiologie en wordt hij benaderd door de CIA (de niet onknappe maar niet echt opvallende Rose Byrne blijft aan de weg timmeren en heeft geluk met een Oliver Platt naast haar) omdat enkele mutanten gesignaleerd werden bij een zekere Shaw die het nog steeds niet goed begrepen heeft op de mensheid. de wegen van Erik en Charles kruisen elkaar, worden goede vrienden en sporen enkele soortgenoten op om een mutantenfront te vormen tegen Shaw en zijn genkompanen om de mensheid van de ondergang te redden.

het scenario mag dan niet zo bijster origineel klinken, de evolutie van onze twee protagonisten blijkt niet zo saai te zijn in de achtergrond van hun verdere toekomst. akkoord, er zitten wel enkele praatstukken in omdat Vaughn zijn personages wil uitdiepen (en er passeren wel een reeks mutanten met (als gentleman behoud ik het tot de dames) Jennifer Lawrence, Zoë Kravitz, January Jones) maar het geheel is consistent, bevat af en toe een luchtig knipoogje (Hugh Jackman (Wolverine) in een cameo, James McAvoy in een gelijkaardig Wanted-shot, Rebecca Romijn (Mystique) in een cameo) en wordt gedragen door sterk gemotiveerde acteurs met James McAvoy (Patrick Stewart blijkt dan toch niet de enige echte Professor X te zijn en eigenlijk is zijn jongere humaan enthousiaste versie nog een tikkeltje beter), Michael Fassbender (zijn zwartgallig cynisme maakt hem charismatisch rechtlijnig zowals we Magneto kennen) en Kevin Bacon (zelfs in opperbeste Duitse passages) op kop. de verhaallijn van Beast en Mystique om er normaal te willen uitzien kan als een onverschillig minpunt aanzien worden maar binnen de 132 minuten is dit vergeeflijk. daarnaast komt het publiek vooral kijken naar de kunstjes van de mutanten en ook daar zwaait de vlag en wimpel voor Vaughn. hun talenten worden niet als goedkope circusacts gebracht genre kijk eens wat ik allemaal kan maar bieden een meerwaarde ten aanzien van het verhaal en leveren (zonder hoera 3D) sterke special effects. de clashes tussen goed en kwaad volgen elkaar gestructureerd op waardoor je in een amusante rollercoaster terecht bent gekomen waar een verhaallijn achter zit. X-Men: First Class behoort dan ook tot de beste categorie van comic adapties. 

4/5

X is ook in de hip hop een fascinerende letter:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s