Anonymous


“ware populariteit begint pas als je anoniem wordt geciteerd.” _ Karel Jonckheere

dat de maker van hoofdzakelijk werelddestructieve films als Independence Day, Godzilla, The Day After Tomorrow en 2012 zich inlaat met Shakespeare is een contradictio in terminis. maar neemt Roland Emmerich het wel op voor de grootste Engelse schrijver? in een verrassend boeiend theatraal Engeland twijfelt hij aan de identiteit van de schijver van talrijke later verfilmde tragedies of komedies die deels ook in de film opgevoerd worden (o.a. Romeo And Juliet, Macbeth, Hamlet, King Lear, …). William Shakespeare (Rafe Spall) zou in de periode 1585-1610 niks meer geweest zijn dan een tweederangsacteur die door de speling van het lot het auteursrecht kon claimen op de verschillende toneelstukken. het zou immers de 17de Earl Of Oxford zijn (Edward De Vere, een schitterende Rhys Ifans) die het literaire talent was. maar de edelman zou dit talent verborgen gehouden hebben enerzijds uit vrees voor repercussies (de Engelse hofhouding met hoofdzakelijk Robert Cecil was gekant tegen volksopmakende toneelstukken) en anderzijds omwille van seksuele implicaties met de niet zo maagdelijke koningin Elizabeth I (Vanessa Redgrave). de passie voor de inkt en veer en het genot voor de mensen primeert evenwel en zo geeft hij Ben Jonson (inderdaad, ook een bekende Engelse toneelschrijver, dichter en acteur ten tijde van Shakespeare) opdracht om in zijn naam de toneelstukken op te voeren. Shakespeare ontdekt dit pseudoniemenopzet en neemt dwingend de plaats in van Jonson (Sebastian Armesto). deze complottheorie bestaat al sinds de 18de eeuw en hoe Emmerich dit verhaal opbouwt, is echt fascinerend. daarnaast is de geheime erotische verhaallijn tussen Edward De Vere en Queen Elizabeth al even intrigerend waarbij de conservatieve houding van de hofse raadgevers vader en zoon Cecil (David Thewlis en Edward Hogg) alleen maar uit is op persoonlijk winstbejag en edele naamsbehoud. knap in elkaar gestoken duikt Emmerich afwisselend naar de jonge en oude versies (Jamie Campbell Bower als De Vere, Joely Richardson als Queen) van zijn personages zodat de complotten en theorieën schil voor schil ontrafeld worden met een ‘zou dit waar zijn’ einde waarover je een nachtje kunt nadenken. ook in zijn regie kun je hem niet betrappen op een verzuchting van blockbusterallures. hij blijft trouw aan de tijd, kostuum, decors en gewoontes van de zeventiende eeuw. Anonymous is zoals zijn poster: je stelt je de vraag wat er achter zit en het resultaat van Roland Emmerich is absoluut geen ontgoocheling. tenzij je geen aanhanger bent van de Oxfordkeuze: op basis van deze film hebben de Stratfords (aanhangers van Shakespeare) al een doodsbedreiging geuit. tragedie.

4/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s