Prometheus


“je moet het idee van het bestaan in je temmen om het te kunnen begrijpen.” _ Odysseas Elytis

aan Prometheus hebben we eigenlijk de beschaving van de mensheid te danken. conform de Griekse mythologie diende Epimetheus ieder dier een positieve eigenschap bedelen. toen hij aan de mens kwam, was hij echter uitgedeeld. zijn broer Prometheus trok naar de achtertuin van Zeus en stal het vuur van de Olympische goden en bezorgde het aan de mens (Zeus kluisterde Prometheus aan de berg Kaukasus alwaar elke dag een gier zijn lever op at die telkens aangroeide; Hercules zelve zal hem later komen redden). met het vuur kon de mensheid metaal bewerken en de technische beschaving kende een boost. verwijst de film naar de is het een god, titan of bovennatuurlijke held? ja en neen. de mythische figuur Prometheus komt niet voor in het stuk maar de interferentie tussen mensen en hun godenscheppers des te meer. na een zeer boeiende proloog (ingeleid met fantastische natuurbeelden) belanden we in Schotland in het jaar 2089 bij de onderzoekers Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) en Charlie Holloway (Logan Marshall-Green). ze ontdekken rotstekeningen die dezelfde ruimtelijke planeetverwijzingen bevat zoals men vond bij Maya’s, Inca’s en andere beschavingen. alles wijst er op dat de aardlingen werden gecreëerd door de bewoners van de betreffende planeet. men kan een ruimtelijke bestemming distilleren en de firma Weyland (onherkenbare Guy Pearce) financiert een expeditie onder leiding van de ijzige miss Vickers (Charlize Theron). niet iedereen is graag op het schip en het lijkt er op dat enkelen een dubbele agenda hebben. ook de androïde David (Michael Fassbender) ontsnapt niet aan geheimzinnige gedachten en handelingen. en dan heb je nog de bewuste planeet zelve. sterk vergelijkbaar met de aarde maar wat herbergt ze. onze scheppers of hanteert men er ook een dubbele agenda. ok, laten we met de deur in huis vallen. regisseur is Ridley Scott en het jaar 2089 is 33 jaar voorafgaand aan de periode waarin zijn science fiction meesterwerk Alien zich afspeelde. dus ja, het is een prequel en ja er zijn verwijzingen (er komen dus beesten uit buiken gefloept op eenzelfde gruwelijke manier) maar de kracht van Prometheus is dat het een klein meesterwerk op zich is, los van de Alienfranchise. het is een ijzersterke science fiction film waarbij je je afvraagt waarom hij na Blade Runner dit genre links liet liggen. filosofische vraagstellingen in een wonderbaarlijke ruimteplaats, landschappen die iets geheimzinnigs herbergen, ruimtes die claustrofobische gevoelens geven, akelige ontdekkingen waarvan je weet dit komt niet goed en de bevestiging daarvan met rake gorescènes. daarnaast overtuigt Michael Fassbender als androïde zeer sterk en toont Noomi Rapace de evenknie te zijn van Sigourney Weaver. doe daar ook nog eens een gecontroleerde bombastische soundtrack bij en je krijgt science fiction zoals hij moet zijn. Ridley Scott is de Hercules van het genre.

4/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s