Argo


“all those against the revolution must disappear and quickly be executed…” _ Ayatollah Khomeini

Argohet getuigt van doorzettting. na een oscar voor het scenario van Good Will Hunting verguisd worden voor rollen die hij enkel kan spelen met een tandpastawezen (ook ik zag de acteur Ben Affleck niet graag aan het werk) zich omvormen tot een oerdegelijk regisseur. zowel Gone Baby Gone, The Town en deze Argo zijn van lovenswaardig niveau en wierook als een volgende Clint Eastwood waait op. en als regisseur laat hij zichzelf ook beter acteren, mede door zich te laten omringen met een sterke cast. in Argo is hij een exfiltrant, een huurling van de CIA die 6 Amerikanen uit het Midden-Oosten moet terug halen. we spreken november 1979. de argo_ver7Iraanse revolutie is aan de gang en de Amerikaanse ambassade in Teheran wordt bestormd en bezet door woedende aanhangers van Ayatollah Khomeini. zes medewerkers weten via een achterdeur te ontsnappen en zich schuil te houden in de Canadese ambassade. als ze ontdekt worden, wacht hen een publieke ophanging. de CIA moet hen er uit zien te krijgen, niet als fietsers door de woestijn of leraars, neen Tony Mendez komt met het maffe idee een fake science fiction Hollywoodproductie (met Star Wars was dat genre een hype) op touw te zetten (met studio, scenario en gans de argo_ver3santenboetiek) en de zes buiten Iran te smokkelen als filmcrew. bijzonder gek idee dat ook door John Goodman en Alan Arkin met de nodige fleurige en opwekkende dosis satire wordt behandeld. een satire dat wordt afgewisseld met de koele, wispelturige en zakelijke ondertoon van de CIA bonzen (het is trouwens pas in 1997 dat Bill Clinton meer informatie vrijgaf over de operatie, zie ook het artikel ‘how the CIA used a fake sci-fi flick to rescue Americans from Teheran’ uit 2007 in het blad Wired). een serieus dat wordt afgargo_ver2ewisseld met de rauwe realistische revolutieperiode in Iran waarin Amerikanen de zondebokken zijn (de bazaarscène in Teheran biedt alleszins achterdochtige spanning en met de huidige ontwikkelingen eveneens rakend actueel). eigenlijk drie totaal verschillende settings en sfeerbelevingen maar Affleck weet ze zeer effectief met elkaar te verbinden. bovendien heeft hij een detailoog voor een overtuigende seventieslook (oa stoffige jassen, Serpico kapsels, All The President’s Men burelen, gigantische brilbokalen). en ok, het einde zal in de film wel verbloemder zijn dan in 1979 het geval was maar het blijft ingetogen. Argo is zoals aangegeven een oerdegelijke film.

4/5

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s