Anna Karenina


“alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.” _ Leo Tolstoj

Anna Kareninaambitieuze verfilming van de klassieker van Leo Tolstoj die door regisseur Joe Wright (Britse dramasporen verdient met Pride & Prejudice en Atonement) letterlijk aangepakt wordt als een theateradaptatie: decorpanelen worden vervangen tijdens de film, kleurrijke kostuumpaletten paraderen in aristocratische decors of mooi nagebootste Russische natuurlandschappen en theatrale liefdesaffaires wisselen elkaar af. sterk, innovatief en verrassend in het begin maar als je weet dat Tolstoj zijn roman opmaakte in acht anna_kareninadelen wordt het moeilijk om de kijker blijvend te verrassen. het vernieuwende ebt na een half uur weg en uiteindelijk lijkt er maar geen einde te komen aan de verschillende adellijke knipperlichtrelaties waarbij Wright’s lievelingsactrice Keira Knightley haar kaakbeenderen traint om verschillende emoties van kalverliefde, ijdelheid, verbazing, vernedering en verdriet neer te zetten. er is helaas weinig verschil te merken. Fjodor Dostojevski prees de roman als “perfect als een kunstwerk”. het voelt aan of Wright er een theater-film-kunstwerk van wou maken en zich verslikte in een overijverige poging.

2/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s