Alex Cross


“Confucius vertelde dat wanneer men op het pad van de wraak gaat er twee graven moeten gemaakt worden.” _ The Butcher Of Sligo

Alex CrossKiss The Girls en Along Came A Spider, het zijn de eerste twee boeken van thrillerauteur James Patterson (van zijn hele oeuvre zouden er al meer dan 170 miljoen verkocht zijn) met het hoofdpersonage Dr. Alex Cross die verfilmd werden waarbij Morgan Freeman de psycho-analytische politierechercheur in Detroit speelt die seriële psycho- en sociopaten opspeurt. de films werden lauw onthaald. de volgende negen Crossboeken vonden zelfs hun weg niet meer naar het scherm maar blijkbaar vond men het twaalfde boek, genaamd Cross, goed genoeg om het in handen van Rob Cohen te droppen om Cross alsnog een filmcarrière te gunnen. hij neemt het op tegen The Butcher Of Sligo die in de film de bijnaam alex_cross_ver5Picasso krijgt omdat hij na zijn moorden een kubistische houtsteenkoolschets nalaat. Picasso houdt van pijn waarbij hij zijn slachtoffers lang creperend hun kaars laat uitblazen, daarbij een drug gebruikend dat het lichaam verlamd maar het bewustzijn intact houdt. Cross bedenkt dat de steenrijke Mercier (Jean Reno is duidelijk wat kilo’s bijgekomen in een te klein kostuum) het ultieme doelwit is van Picasso en gaat, samen met partner Tommy (Edward Burns is verdienstelijk) en diens politievriendin Monica (Rachel Nichols had wat meer in beeld gemogen), de psychostrijd aan waarbij ongewenst zijn familie betrokken raakt. het scenario is hoe dan ook ridicuul. alex_cross_ver4je mag dan nog zo’n grote speurneus zijn, wanneer Cross een misdaadscène betreedt en zonder enige aanwijzingen begint op te sommen hoe de dader te werk gaat, dan is dat op zijn zachtst ongeloofwaardig. je mag dan nog zo’n grote psychiater zijn, wanneer Cross een kalme doordachte analyse maakt over Picasso als een sociopaat die iemand pijn wil laten lijden, misschien wel zijn moeder, of zijn vader, misschien wel zichzelf of wie weet wel gans de wereld, dan is dat op zijn zachtst belachelijk. je mag dan nog zo’n grote frustatie en wraaklust hebben, wanneer de logge Cross een gevecht aangaat met de strak afgetrainde Picasso die voordien kooigevechten walex_cross_ver3int, dan is dat op zijn zachtst bedenkelijk. Tyler Perry doet wel zijn best (geen flauw benul trouwens wie dat was maar dat blijkt volgens tijdschrift Forbes de best betaalde man uit de entertainmentwereld te zijn; hij richt zich evenwel uitsluitend tot zwarte Amerikanen en doet hier een poging om zijn doelpubliek uit te breiden) maar Cross is geenszins een boeiende creatieve protagonist. zijn tegenspeler Matthew Fox (die uit Lost) heeft zich op Christian Bale’s The Machinist wijze enorm voorbereid en is graatmager (geef die tenminste wat water en brood aub), gespierd, heeft uitpuilende ogen en zijn pompende aders sieren halex_cross_ver2et voorhoofd. een enge beeltenis maakt echter nog geen goede slechterik. zijn lachen met de pijn en bijhorende tic nerveus (ogen eens goed laten zwieren) geeft geen koude rillingen (en die laatste scène van hem is om je krom te lachen). toch weet Alex Cross een middelmatige actiefilm te zijn. Rob Cohen zal geen voltreffer meer worden als regisseur maar zijn ervaringsritme van Daylight, The Fast And The Furious, Stealth, xXx houdt het ritme in de film. zeker niks in het oog springend hoor; het is zoals de vorige twee verfilmingen: ok om eens in de week te bekijken als vervanging van een heruitzending van Criminal Minds maar Alex Cross zal terecht even lauw onthaald worden als zijn voorgangers.

2/5

 

Een gedachte over “Alex Cross

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s