Django Unchained


“laten we geen slaven zijn, maar tijdig van ketens veranderen.” _ Karel Boullart

Django Unchained1858, Abraham Lincoln voert een reeks van debatten waarbij hij zijn verzet toont tegen de uitbreiding van de slavernij. ah neen, dat is misschien de inleiding van Steven Spielberg’s nieuwste oscargenomineerde film. ook Quentin Taratino laat zijn nieuwste in dat jaar afspelen waarbij hij op eigenzinnige dan serieuze, dan ludieke wijze de slavernij koppelt aan een voorliefde voor de spaghettiwestern. getuige daarvan reeds de openingssequence waarbij hij een reeks van zwarte geketende slaven op de openingstonen van Django (film uit 1966 en je zal protagonist Franko Nero latdjango_unchained_ver2er nog terug zien) laat voortstrompelen. de film bevat verder trouwens verwijzingen die spaghettiregisseurs als Sergio Corbucci en Sergio Leone danig zullen appreciëren. één van de geketenden is Django (Jamie Foxx) en de twee begeleidende slavendrijvers zullen spijt hebben dat ze hem vervoeren. het konvooi wordt immers halt gehouden door tandarts Dr. King Schultz. Christoph Waltz toont opnieuw zijn wonderlijke dialoogkunsten uit Inglourious Basterds die uitmonden in een dodelijke confrontatie. eigenlijk is hij een premiejager die jacht maadjango_unchained_ver3kt op de gebroeders Brittle en Django kent hen bij gezicht. samen – en dat lokt toch heel wat verontwaardiging uit, een vrije neger op een paard is ongezien – nemen ze het op tegen wanted criminals. hun samenwerking wordt een vriendschap en ze trekken richting plantage van opperslavendrijver Calvin Candie die de gebrandmerkte vrouw van Django – Broomhilda van Shaft (de link met het blaxploitation karakter Shaft zal zeker geen toeval zijn, wetende dat eindelijk nog eens een heerlijke Samuel L. Jackson (die ook Shaft heeft django_unchained_ver4vertolkt) op de plantage werkt als opperslaaf die er niet voor terugdeinst zijn lotgenoten te verraden) – in zijn huis als serveersterslavin heeft. Candie (een verbeten Leonardo DiCaprio wordt beter met de jaren) blijkt naast een gruwelijke uitbuiter van negers tevens een theatrale spraakwaterval te zijn (de schedelspeech is sterk). Django heeft er een vette wraakkluif aan om zijn eega terug te winnen. uiteraard gebeurt dit op geheel eigen Tarantinowijze: pulps, bloederig en explosief met leuke knipogen naar de jaren zeventig exploitation cinema. akkoord, hij is helemaal niet vernieuwend: het wraakthema blijft zidjango_unchained_ver2jn favoriete onderwerp waarbij hij zijn voorliefde laat voortvloeien in vlotte dialogen. in tegenstelling tot zijn vorige films zijn die dialogen eindelijk eens boeiend; sorry Pulp Fiction, Inglourious Basterds, Jackie Brown, Death Proof, … daar zat een hoop gelul in. tegelijkertijd merk je dat zijn cinematografische experimenten zeer beperkt zijn en dat komt doordat Tarantino naast de pulp het thema slavernij serieus weet aan te pakken. net zoals Lincoln verzet hij zich daartegen en geeft bvb Schultz een schuldgevoel dat hij Django moet gebruiken in zijn zoektocht naar de Brittlebroers. hoe absurd soms de situaties zijn, de hdjango_unchained_ver8aat tegenover de slavernij laat de kijker niet onberoerd. genereus zijn daarin de oscarwaardige prestaties van Waltz, DiCaprio en Jackson (ook Foxx is goed hoor net zoals oa Don Johnson (hilarische Ku Klux Clan sketch met Jonah Hill), James Remar, Bruce Dern, Tom Savini). net zoals de compleet overdonderende soundtrack (met een mix van Ennio Morricone, Jerry Goldsmith, RZA, Johnny Cash, Rick Ross, John Legend, Beethoven, Brother Dege) verdoezelen ze dat Tarantino (die trouwens in 2007 zelf acteerde in de Japanse film Sukiyaki Western Django) opnieuw maar eens wraakfilm maakt maar daarbij wel in ere houdend dat de spaghettiwesterns steevast een politiek of sociaal statement hadden. unchain Django!

4/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s