Passion


“passie is seks van de geest.” _ Jean-Paul Lebourhis

Passioneen remake van Crime D’Amour waarmee De Palma nog eens zijn voorliefde voor Hitchcock kan tentoonstellen. Alain Corneau draaide het origineel slechts twee jaar geleden en aangezien de adaptatie van De Palma gelijklopend is, kan de synopsis zeer kort: een machtige vrouw (een glimmend schijnende Rachel McAdams) is eenzaam aan de top in een groot reclameconcern en kiest dan maar voor de pot met haar assistente (een meer timide en bewust onzekere Noomi Rapace). die ook wel wat macht wil, net zoals haar lesbische assistente (Karoline Herfurth). drie vrouwen en doe er nog maar een sekslustige zakenman (Paul Anderson) middenin bij. jaloezie (ambitieuze ideeën worden van epassion_ver2lkaar gestolen) leidt tot machtsspelletjes met een erotische ondertoon waarmee de weg geplaveid wordt tot een moord geheel begeleidt met kletterend opzwepende muziek van Pino Donnagio. wie bespeelt wie en wie is de dader? Donnagio was tot 1992 de vaste huiscomponist van De Palma: Carrie, Dressed To Kill, Blow Out, Body Double. De Palma was toendertijd gewoonweg top, nu moet hij een Europees budget bijeen scharen om zijn psychologisch erotisch getinte suspensethrillers te kunnen maken. in het eerste deel van Passion is het daarop wachten. De Palma vervloekt even de corporate business sfeer van macht, tirannie en de peststrijd om aan de carrièretop te staan al zijn de passionfanposterlistgimmicks met GSM’s en e-mailverkeer wat onbenullig gedateerd en blijven de dialogen zeker niet hangen. langzamerhand laat hij zijn personages zich tegen elkaar opzetten en wringt het thema van voyeurisme en wisselende identiteitscrisissen zich in het drama. het wordt dan tijd om zijn registers open te trekken waarbij hij, zoals vanouds in de jaren tachtig, Hitchcock alle eer aan doet en ook zijn grandioze, iet wat afstandelijk esthetisch, visuele stijl terug vindt, inclusief splitscreensequentie. jammerlijk gaat hij op het einde over het zenith met een twijfelachtige climax. ach, manipulatie en suspense met een erotisch psychologische ondertoon: zelfs een matige De Palma is de moeite.

3/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s