Bullet To The Head


“een kogel is een pil met terugwerkende kracht.” _ Gaby Vanden Berghe

Bullet To The Headtoen ik de zaal uitkwam van The Last Stand dacht ik toch even terug gekatapulteerd te zijn richting eind jaren tachtig. ik zag immers drie filmposters met de grootste actiehelden die je je toen kon inbeelden: Arnold Schwarzenegger had ik net aan het werk gezien, Bruce Willis kende op dat moment zijn première voor een vijfde Die Hard en Sylvester Stallone prijkte op Bullet To The Head. zij aan zij hingen ze daar aan de muur en één ding hadden ze gemeen: de actiehelden deden hun uiterste best om er op de poster niet al te oud uit te zien. in de films zelf verwijzen ze echter met enige zelfspot dat de spierbundels niet meer het machogehalte hebben vabullet_to_the_head_ver5n weleer. en iet of wat toch licht verrassend in dit post Expendables tijdperk scoort hun box office ook niet meer zoals weleer. Die Hard 5 werd (ook door mij) genadeloos afgekraakt, naar The Last Stand ging geen kat kijken en ook Bullet To The Head is een commerciële flop geworden. het bronmateriaal was nochtans beschikbaar met de Franse graphic novel Du Plomb Dans La Tête van Alexis Nolent (aka Matz) maar over de uitwerking was grote onenigheid. eerst lag de film in handen van Wayne Kramer maar door Sylvester Stallone werd die vervangen door Walter Hill wat ook niet denderend geweest zal zijn aangezien Stallone daarna de montagbullet_to_the_head_ver4e naar zich toetrok. misschien kon hij zo zichzelf wat meer in de picture brengen want de Sly houdt er wel van zijn 66-jarige flinke sixpack en brede armen te tonen aan het publiek. het verhaal van de spierbundelfilm is simpel: Sly is huurmoordenaar Jimmy Bobo (echt, die naam gaat hem niet af) die na een opdracht zijn partner vermoord ziet worden. hij gaat achter de opdrachtgever (Adewale Akinnuoye-Agbaje) aan voor wraak die uiteraard een machtswellusteling is met een bodyguard (Jason Momoa) in dienst die fijntjes zonder mededogen geniet om anderen naar de kloten te helpen. er mobullet_to_the_head_ver2et immers een finale gevechtsconfrontatie kunnen zijn. Bobo heeft de spieren, de smartphone verslaafde idealistische rechercheur Taylor Kwon (Sung Kang) zorgt voor de informatie en een tattoo-artieste (Sarah Shahi) zorgt voor de nodige afleiding. Bullet To The Head komt zomaar uit de jaren tachtig aangereden, waar op zich niks mis mee is. Walter Hill was ook daarin actief (48 Hours, Red Heat) en klaart de klus in een routinestatus. Stallone is zoals je hem gewend bent met de zware bromstem wat loom in zijn bewegingen maar fiks genoeg om harde klappen uit te delen (u merkt een knipoog naar First Blood) en als het op dialogen aankomt niet bepaald de cleverste (de duowerking met Kang had best wat grappibullet_to_the_head_ver3ger en cynischer gemogen) al weet hij sinds The Expendables wel om te gaan met zelfspot (de ferrari slot scène als Italian Stud bvb). het probleem met die matige actiefilms uit de jaren tachtig, die je vooral ging zien voor het knokken tussen twee spiebundels, is dat dit nog eens leuk is om terug te zien (The Expendables) maar andere actiehelden hebben de knokscène zodanig herschapen dat de huidige flitsendere generatie de oude actiehelden niet meer op een troon plaatst. Mortal Kombat tussen Stallone en Momoa wordt zo in een fast foward modus bekeken. Bullet To The Head is dan ook onopmerkelijke actie geworden. je hoort Stallone zeggen dat hij het afhandelt volgens zijn regels. ze zijn echter wat gedateerd.

2/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s