Zero Dark Thirty


“terrorisme is een secundair verschijnsel, het is een reactie, een antwoord op de officiële terreur.” _ Steven De Batselier

Zero Dark Thirtyte land, ter zee en in de lucht. een CIA baas in de film verwijst naar de bomaanslagen op Amerikaanse ambassades in 1998, de zelfmoordaanslag op een Amerikaans marineschip in 2000 en de vliegtuigcrashes in de WTC-torens en het Pentagon in 2001. 9/11 ontketende een strijd tegen terrorisme met oa een klopjacht op Osama Bin Laden en zijn luitenanten van Al Qaida. Amerikaanse cellen zijn vrij om praktijken naar believen uit te oefenen om informatie los te weken. regisseuse Kathryn Bigelow gaat dan ook folterscènes en martelpraktijken als waterboarding niet uit de weg. gruwelijk en heftig, ook voor CIA-agente Maya die dit voor de eerste keer meemaakt. zij is eerder vzero_dark_thirty_ver2an het scherpe ondervraagtype maar gaandeweg leert ook zij dat dit part of the job is om de schuilplaats van Bin Laden te achterhalen. ze bijt zich vast in iedere intel en wanneer ze stuit op ene Abu Achmed als voornaamste koerier binnen de terreurorganisatie is ze ervan overtuigd dat hij de ultieme sleutel vormt op de deur van Bin Ladens huis. ze gaat evenwel meer op haar gevoel af dan op echte feiten en ze heeft enorme moeite om haar CIA-bonzen te overtuigen om er een onderzoeksploeg op te zetten. omdat er tussendoor nog meer aanslagen komen (op het openbaar vervoer in Londen of het Marriott Hotel in Islamabad bvb) willen die echter stande pede resultaten. jaren verstrijken en Maya blijft bijna als enige zero_dark_thirty_ver8pionier over en nog meer verbeten als anders. voor haar is het een persoonlijke strijd geworden aangezien ze enkele collega’s in de klopjacht heeft verloren. en plots komt die Abu Achmed terug boven water. de war on terror wordt zo de raid on Bin Laden met het gekende gevolg op 2 mei 2011. ook een spannende tijd voor Bigelow trouwens. zij was een portretfilm aan het maken (samen trouwens met de haast zelfde crew van haar vorige filmhit The Hurt Locker) over de lange en onsuccesvolle jacht op Bin Laden en waren dus verplicht het tweede gedeelte van hun film te herschrijven. het is hun redding geweest. de aanvang van de film met de nadruk op de martelingen en folteringen die toendertijd gepaard gizero_dark_thirty_ver4ngen met de war on terror is heftig welke in de politieke wereld van Amerika voor ophef zorgde. naarmate de jacht weinig resultaat opbracht en de publieke opinie toendertijd zich meer tegen het beleid en het leger ging kampen, verandert de toon naar een documentairegehalte. ook de regie wijzigt naar een All The President’s Men tint. minder boeiend, ietwat langdradig misschien alhoewel de verbetenheid van Jessica Chastain lovend is welke laat zien dat vooral het speur- en gevoelswerk geleid heeft naar de terroristenleider en niet zozeer de foltertechnieken. het slot is evenwel adembenemend. eerst al de twijfelweg binnen de CIA die struikelend verloopt ozero_dark_thirtyver succespercentages (topman van de CIA wordt in een kleine rol zeer overtuigend vertolkt door James Gandolfini) en vervolgens een half uur lang een ultraspannende sealactie die tot de dood van Bin Laden leidde. ook al weet je de afloop, de makers brengen dit stukje wereldgeschiedenis adembenemend realistisch en zonder enig gevoel van patriottisme tot leven. je beleeft het zoals de seals het zelf beleefden. intens. Zero Dark Thirty (verwijzend naar 00:30u waarop de missie op 2 mei startte) als objectieve reconstructie van de jacht op Bin Laden zal waarschijnlijk weldra dienen als educatief materiaal in het onderwijs en dat is meer verdienstelijk dan een oscarbeeldje waar men naast greep.

3,5/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s