The Great Gatsby


“laat me je iets vertellen over heel rijke mensen. ze zijn anders dan jij en ik …” _ F. Scott Fitzgerald

The Great Gatsbybegin jaren twintig, de roaring twenties, de doorbraak van de jazz, de drooglegging. F. Scott Fitzgerald verhuist naar Long Island waar een rivaliteit heerst tussen old money (families die van nature van generatie op generatie in welvaart leven) en new money (degene die vanuit de lagere sociale klassen zijn opgeklommen naar de rijkdom). in zijn great american novel scheidt hij deze klassen door een baai. aan de ene kant heb je East Egg, Tom Buchanan (Joel Edgerton) is er gehuwd met Daisy (Carey Mulligan) maar deze arrogante zich blanke superieur achtende polo speler uit Yale gooit de teugels liever los bij zijn minnares Myrtle great_gatsby_ver17(Isla Fisher). aan de overkant van de baai heb je West Egg waar de charmante Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio) groteske feestjes organiseert die menig bekend volk aantrekt. zijn afkomst is mysterieus evenals hoe hij zijn rijkom verwerft. zijn party’s zijn vrij toegankelijk voor iedereen, enkel zijn literiare obligatiebuur Nick Carraway (Tobey Maguire) krijgt de eer een uitnodiging te krijgen. Nick is de neef van Daisy en blijkbaar heeft Gatsby voor de 1ste Wereldoorlog (waarin hij als officier gevochten heeft) een nooit vergetende romance great_gatsby_ver5gehad met haar. Gatsby’s leven is toegewijd aan de herverovering van Daisy maar Buchanan laat geen trofee aan zich voorbijgaan. een moeilijk bereikbare liefde tussen een klassenstrijd in een alternatief hypermodern jasje, dat moet haast iets zijn voor Baz Luhrman (zie maar de popversie van Shakespeare’s Romeo And Juliet en de wulpse operacancan van Moulin Rouge). The Great Gatsby is inderdaad decadent, grotesk en campy waarbij flapper girls gedecoreerd met pluimen en cocktailhoedjes hun great_gatsby_ver4heupen wilderig wiebelen op moderne door Jay-Z geproduceerde songs in een jazzy mood tegen een kleurig maar schreeuwerig kasteeldecor. het voelt helaas aan zoals het is: oppervlakkig. persoonlijke noot: het alternatief coveren van moderne songs werkte prima in Sucker Punch maar de jazzy nummers in The Great Gatsby komen niet overeen met het uitzinnige karakter van de film. de stijl – waarschijnlijk één van hate it or love it – plakte niet. jammer dat ook het inhoudelijke werk van Fitzgerald niet bgreat_gatsby_ver6oven de oppervlakte komt. DiCaprio heeft ondertussen de knepen wel beet van een flamboyant en onderhuids obsessief karakter (en zijn vuurwerkintrede mocht er zijn) maar er is totaal geen chemie met Carey Mulligan, een liefogende dame, dat wel maar zekers geen femme fatale. ook Tobey Maguire als buur van Gatsby loopt er verwaarloosbaar bij als observeerder van het geheel maar aangezien hij ook de verteller is van het verhaal, loopt de kijker zelf maar wat verwaarloosbaar te kijken naar het kat-en-muisspel van de klassenliefde. The Great Gatsby is helemaal niet zo groots als voorgesteld.

1,5/5

Een gedachte over “The Great Gatsby

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s