The Heat


“als vrouwen elkaar naderen, gebeurt dat meestal op de wijze van poezen. je weet niet of ze elkaar kopjes zullen geven dan wel met hun nagels bewerken.” _ François Pauwels

eThe Heaten klassieke buddy cop movie hoeft het niet per se te hebben van zijn inhoud, alles staat of valt met zijn twee politieprotagonisten. wat betreft het scenario komt men effectief niet verder dan het inrekenen van een mysterieuze drugsdealer die nogal gewelddadig zijn concurrenten aanpakt. als we de filmlogica verder volgen moeten de twee politieagenten botsende karakters hebben. check, al zit er meteen een innovatieve twist in doordat voor het eerst in het conservatief seksistische Hollywood het politieduo gevormd wordt door twee vrouwen. agente Ashburn is een beloftevolle FBI-adept maar even irritant om een mug als schoonmoeder te heathebben: haar mannelijke collega’s kunnen haar niet luchten en de alles volgens het boekje uitvoerende Ashburn kijkt minachtend neer op hen. hoe goed dat ze is mag ze van haar baas gaan bewijzen in de moord/drugszaak in Boston. daar ontmoeten we tegenpool agente Mullins: aan alle regels lak en steeds vuilbekkend ook naar haar mannelijke collega’s en chef (de zoektocht van Mullins naar zijn ballen is wel even dialooglachen). in alles wat ze doet, gooit ze boers en tactloos al haar gewicht in de weegschaal (en dat is wat). uiteraard zal het niet klinken tussen de twee bij hun eerste ontmoeting en een andere ongeschreven wet dat zheat_ver4e op het einde van de film naar elkaar toegegroeid zijn als best sisters voel je van ver aankomen. het spijtige is dat Sandra Bullock en Melissa McCarthy niet de komische actiechemie hebben als opperduo Mel Gibson-Danny Glover of Eddie Murphy-Nick Nolte of Simon Pegg-Nick Frost of zelfs Chris Tucker-Jackie Chan. McCarthy lanceert wel enkele rake one-liners (met niet zelden een albino-agent in het gezelschap) maar de seutige stem en kostuumkeurige houding van La Bullock is vervelend. tevens heeft ze wat botoxmateriaal teveel laten inspuiten in haar gezicht want geen spatje emotie valt er van af te leheat_ver3zen en die ene wenkbrauw van haar past beter bij een honderdjarige kung fu chinees. ook de regie van Paul Feig is, buiten de zeer gewaardeerde seventies openingsgeneriek, aan de vlakke kant en rekt het verhaal onnodig. maar kijk, komt het nu door de enorme brok feminisme of ligt het aan mezelf: in Amerika is de film zeker een hit te noemen (een sequel zal niet uitblijven). de contrasterende karakters en de situaties van de losbundige McCarthy en de keurige La Bullock blijken voor de ene niet voorspelbaar te zijn om tot gezucht en lichte ergernis te leiden. the heat blijkt on te zijn voor sommigen die de humor in het hogestemgekibbel en de platvloerse bemoeienissen appreciëren.

2/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s