Kapringen


“een schip is net een gevangenis en je kunt bovendien nog verzuipen.” _ Samuel Johnson

Kapringenten tijde dat ik jong was, werd Somalië gelinkt aan armoede met vele beelden van magere uitgemergelde jongeren die dan weer voorwerp werden van moppen en cartoons (genre “waarom hebben ze prikkeldraad boven Somalië gehangen? dan kunnen de kinderen in de schaduw spelen”, is de gekendste). heden ten dage, en het is voor discussie vatbaar of de oorzaak inlands is (onmacht van regering) dan wel internationaal (internationale gemeenschap laat armoede, buitenlandse illegale visserij en dumping van gif- en radioactief afval oogluikend toe), kapringen_ver3wordt Somalië geaffilieerd met piraterij. wanneer kok Mikkel (Borgen acteur Pilou Asbaek) van MV Rozen naar huis belt om te melden dat hij een dag of twee later gaat zijn, wist hij nog niet dat Somalische piraten het schip gingen gijzelen. de kapers eisen 15 miljoen euro. CEO van de Deense rederij Peter (Borgen acteur Sören Malling) is een gehaaide onderhandelaar die deals op de meest gunstige wijze naar zich toe haalt. no kapringen_ver2way dat hij 15 miljoen euro zal betalen want dan vragen ze gegarandeerd meer. het is de start van een zeer lange onderhandelingsprocedure tussen hem en Omar, zogezegd geen piraat maar vertaler. Tobias Lindholm (Borgen scenarist en tevens die van Submarino en Jagten) houdt in Kapringen vast aan realisme waarbij de menselijke gevolgen van vier maand gijzeling dan wel vier maand onderhandeling fragmentarisch belicht worden. de joviale skapringen_ver4pontaniteit van Mikkel ebt door de heersende onduidelijkheid van de gijzeling (wat is hun lot, hoe lang duurt het nog) en de beklemmende broeierig warme situatie (een kajuit van een boot op een eindeloze zee) langzaam maar zeker weg tot er een hoopje ellende overblijft. de kostuumijdele en professionele to the point zakenman Peter voert in zijn kraaknette airco vergaderruimtes de gesprekken als een vrachttransactie maar voelt de mogelijke faliekante gevolgen van een lapsusbeslissing steeds reëler worden (het moment waarop hij in een marcelleke zit, zoals kapringen_ver5Mikkel de ganse tijd op het schip aanheeft, is sterk symbolische cinema). het realisme van Lindholm strekt zich tevens uit naar de locatie (vaarwater waar nog steeds gekaapt wordt), middelen (de boot werd in het verleden eveneens gekaapt) en personen (de ondersteunende onderhandelaar voor Peter is in het echt een kapingsspecialist en de zeelui hebben ervaring als gegijzelden). verwacht dus geenszins een actiefilm (zelfs de kaping op zich wordt overgeslagen) maar een realistisch beeld van een kaping en de gevolgen van de onvoorspelbare kapershouding op de gegijzelden en de eng-kapitalistische strategie op de onderhandelaars.

3,5/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s