Riddick


“de dag is niet zo innemend als de ogen van de nacht.” _ Germain Nouveau

RiddickThe Chronicles Of Riddick, ik vond die bij één van de weinige uitzonderingen wel goed, was negen jaar geleden een flop. het personage Riddick (eerder ook top in de low budget Pitch Black) mocht van de kijker wegrotten op één of andere planeet en ook voor Vin Diesel braken magere jaren aan. totdat fast & furious nummers 4, 5 en 6 scoorden en big Vin terug voldoende dollars had om de crew van de Riddick franchise achter zich te scharen. een film niet van het blockbustergehalte want regisseur David Twohy blijft bij één planeet (dus geen intergalactische trips naar een verscheidenriddick_ver5heid van planeten waar Riddick telkens op een andere manier moest vechten om de eigen geheide natuur te overwinnen) en de special effects hebben meermaals een B-gehalte. ook op scenariovlak deed men weinig moeite: Riddick is na zijn necromongeravontuur (Karl Urban komt nog even goeiedag zeggen) voor dood achtergelaten op een geelkorrelig en rotselijk zanderige planeet waar hij na een gevecht met de plaatselijke fauna kan doorstoten naar een ruimtepost vanwaar hij een noodsignaal kan riddick_ver3uitsturen. aangezien Riddick hoog aangeschreven staat op de te gevangen nemen huurlingenlijst krijgt hij al snel bezoek van twee groepen premiejagers. met één van hun ruimteschepen kan hij dan ontsnappen. een kat-en-muisspel start tussen de premiejagers en Riddick waartussen des nachts en bij regen ook nog eens vreemde creaturen (die weriddick_ver2l nogal makkelijk dood gaan) vanuit de grond kunnen rijzen. simpel verhaal alhoewel dat bij het karakter van Riddick geen nadeel hoeft te zijn maar men maakt de fout van hem minder een antiheld te maken. het eerste half uur kijken we zelfs naar een gehavende Riddick op zoek naar zijn ruriddick_ver4we innerlijke bolster die dan ook nog eens een zebragekleurde (zwak uitgevoerde) CGI-hond als huisdier meeneemt op zijn tocht. een bravere Riddick al mag hij in zijn ontsnappingstocht zich meester maken van een dozijn zwaar gewapende maar in het donker rillende premiesoldaten. want bij nacht is Diesel weer op zijn best waarbij zijn stem dieper klinkt dan de zwartheid van de nacht en zelfs bij zijn afwezigheid zorgt zijn presence voor een ten top spannende scéne aan een kluis. toch is het te weinig om Riddick op dezelfde hoogte te plaatsen als zijn twee voorgangers.

2/5

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s