The Immigrant


“hoe moet dat met die illegalen? tja, de toekomst zal hen uitwijzen.” _ Machiel Pomp

The Immigrantde problemen die Maggie De Block dezer dagen krijgt voorgeschoteld, vormen al jaren een probleem en niet alleen bij een klein landje België genoemd. de Poolse Ewa en haar zus Magda willen hun geluk in de jaren twintig zoeken in Amerika. wanneer ze arriveren in Ellis Island wordt Magda uit de rij gehaald en in de ziekenboeg voor tuberculose gedropt. voor Ewa ziet het er nog slechter uit want ze krijgt een retourticket ware het niet dat ze opgemerkt wordt door Bruno. hij geeft haar onderdak, in ruil moet ze geld verdienen. Bruno werkt in een varietéshowimmigrant_ver3 maar het grote geld zit hem niet in het carabatiergebeuren. tegen haar wil en met afkeer voor pooier Bruno verkoopt Ewa haar lichaam. wanneer de neef van Bruno als goochelaar in de show arriveert, valt hij voor de charmes van Ewa en moet ze de afweging maken tussen Bruno, die haar zus kan bevrijden en een Amerikaanse pas bezorgen, en Orlando, die haar niet als bezit ziet. tenzij de twee voor haar de keuze maken. regisseur James Gray laat zijn personages nooit een immigrant_ver2makkelijk pad bewandelen en ook nu zijn de karakters troebele geesten die zichzelf onvermijdelijk naar een fatale climax brengen. zijn thema is niet meer maffia (The Yards) of politie (We Own The Night) maar ook in de immigratie komen zijn thema’s van schuld en boete aan bod. bovendien is zijn mis-en-scene van de roaring twenties in New York kleinschalig maar o zo herkenbaar adembenemend. ze worden plots not so roarinimmigrantg meer. hij zweert trouw bij zijn fetisjacteur Joaquin Phoenix die Bruno als een lokaal corrupte prostitutieheerschappij neerzet die echter verloren raakt in een hopeloze liefde. Marion Cotillard (als een immigrante die weet ze wil en niet wil maar gezien de omstandigheden verplicht wordt haar normen opzij te zetten) en Jeremy Renner (raar om die eens niet in een actiefilm te zien) vervolledigen de cast. het nadeel van The Immigrant (het trage tempo en eventueel de klassieke liefdestragedie zien we door de vingers) is dat het aan de brave kant blijft. zowel de immigratie als de prostitutie worden bedekt met een zijden mantel zodat de corruptie, misbruik en troosteloosheid niet tot zijn recht komen.

2/5

40ste Filmfestival Gent – film 4

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s