Venus In Fur


“om de venusheuvel te beklimmen neemt iedereen zijn beste stok.” _ Karel Jonckheere

la_venus_a_la_fourrureLeopold von Sacher-Masoch zal bekend blijven omwille van zijn literaire uitbeelding van het verlangen naar seksuele onderwerping. in 1870 schreef deze Oostenrijker Venus im Pelz welke sterk autobiografisch was over zichzelf (als Severine) en één van zijn minnaressen (Wanda). het is dit verhaal dat Thomas op de planken wil brengen in een klassiek nog niet teloor gegaan theater te Parijs. hij heeft er een uitputtende dag opzitten van audities voor het personage Vanda maar geen enkele passeert zelfs het tweederangslabel. wanneer hij de lichten van het theater wil doven, strompelt een door regen doorweekte dame binnen die opvalt met haar uitgelopen make up, zwarte lederen kledij en goed uitgedoste decolleté. alweer een tippelaarster die een trapje hoger wilt, denkt Thomas. echter de dame, naar eigen zeggen toevallig of niet Vanda genaamd, dringt aan op een auditie. Thomas weigert bedenkelijk, zeker omdat ze het stuk afschildert als pure SM porno terwijl hij het als een wereldliteratuurstuk ziet over de erotische band tussen twee geliefden (pervers versus passie) maar eens Vanda de lijnen van het stuk opzegt, verandert ze fascinerend in het karakter Vanda. Thomas raakt geïntegreerd door haar en samen kibbelen ze over de interpretatie van het stuk waarbij een spelletje gespeeld wordt van macht en lust. Roman Polanski baseert zich op het toneelstuk van David Ives en dat is meteen de setting: de bühne met zijn twee acteurs. volledig de film speelt zich hier af en toch verveelt hij geen seconde. dit dankzij het grappige en spannende samenspel tussen Mathieu Amalric en Emmanuelle Seigner (echtgenote van Polanski). doorheen de interpretatiediscussies over de inhoud verschuift langzaam aan de regisseursstoel van Almaric naar Seigner en is het maar de vraag wie er aan de touwtjes trekt. je kan immers de lustige macht hebben door ze uit te oefenen of door ze te ondergaan. deze intellectueel erotisch uitgewerkte fantasie van Polanski levert een Venus In Fur af met wervelende theaterdialogen die met een beperkte podium toch virtuoos blijft en begeleid wordt door een aanstekelijke soundtrack.

4/5

40ste Filmfestival Gent – film 19

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s