Much Ado About Nothing


“géén trouw is beter dan dubbele trouw, want dat is er één te veel.” _ William Shakespeare

much_ado_about_nothingJoss Whedon (vooral toch bekend om zijn fantasyseries Firefly, Buffy The Vampire Slayer, Dollhouse terwijl hij ook al Serenity en The Avengers op zijn filmactief heeft) die een uitstapje maakt naar een stilistische cameravoering op basis van een stuk van William Shakespeare? dat is het roer omgooien. alhoewel uitstapje, Whedon hoefde niet ver te gaan want Much Ado About Nothing speelt zich integraal af in zijn woning en zo verplaatst hij mede de setting, zoals Baz Luhrmann met Romeo + Juliet, naar het heden maar behoudt hij de originele theatrale oud Engelse teksten en kadreert hij het romantische steekspel in een zwart wit compositie. aan het verhaal blijft hij zeer trouw al veroorlooft hij zich met favoriet acteur Nathan Fillion (Vier kijkers kennen hem van de serie Castle) een komisch uitstapje onder het mom van politie-inspecteur die de zedenovertreding van Borachio onderzoekt. Fillion op zich voelt zich steeds in zijn sas in zo’n rol (remember that I am an ass) maar het verweven van dergelijke recherche-uitstap in het misleidingsverhaal werkt averechts. naast Romeo + much_ado_about_nothing_ver3Juliet, Hamlet en Macbeth zullen velen Much Ado About Nothing in het secundair onderwijs moeten verteren hebben: Benedick en Beatrice zijn elkaars tegenpolen en zweren respectievelijk huwelijk en mannen af. Benedick’s vriend Claudio wordt wel verliefd en vraagt de hand van Hero, dochter van Leonato. In de voorbereiding van de trouw broedt Don Pedro op een plan om Benedick verliefd te krijgen op Beatrice terwijl Hero met kamermeisje Margareth hetzelfde doet bij Beatrice. tussen dit schouwspel tracht de jaloerse broer van Don Pedro, Don John, stokken in de wielen te steken door Hero, met de achterbakse hulp van Borachio, te beschuldigen van hoereloperij. een romantische komedie met vleugjes ontrouw, misleiding en zelfbedrog waarbij men elkaar bespeelt, afluistert en bespioneert. Whedon tracht dit te brengen in een soort van screwballformule maar slaat de bal af en toe serieus mis zoals wanneer Benedick tijdens het afluisteren zich overzichtelijk tracht te verstoppen ten aanzien van de heren die over hem aan het roddelen zijn. fans van Whedon zullen zich in de handen wrijven want de acteurs komen allemaal uit één van zijn vorige producties waardoor het één grote much_ado_about_nothing_ver2vriendenkring lijkt. ze slagen er wel in om het taaltje van The Bard correct weer te geven al betekent het een extra inspanning van de kijker om er de aandacht bij te houden. je leest immers het stuk niet waarbij je af en toe enkele zinnen eens kan herhalen om ze te begrijpen, nu zijn de beelden weg en moet je moeite doen om je wagentje terug aan te haken. het zwart witte beeld betekent voor mij het tijdloze karakter van het klassieke theaterstuk maar stilistisch zorgt het niet voor een betekenisvolle dimensie. Joss Wedon had na The Avengers twee weken vakantie en vulde die met het inblikken van een favoriete Shakespearekomedie. een plezant en ontspannend tussendoortje voor hem en meer is Much Ado About Nothing ook niet geworden.

2,5/5

Filmfestival Gent – film 25

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s