Prisoners


“uw dochter is uw kind voor het leven.” _ Marlène Dietrich

Prisoners‘bid voor het beste, bereid je voor op het slechtste’, het levensmotto van Keller Dover (Hugh Jackman) zoals hij het doorgeeft aan zijn kinderen. en het slechtste zit er aan te komen op Thanksgiving wanneer hij met het gezin bij de buren (Terence Howard en Viola Davis) gaat eten. hun dochters komen goed overeen en wanneer ze er op uit trekken in de stille buitenwijk, komen ze niet meer terug. Keller, vol ongeloof omdat hij alles doet voor de veiligheid van zijn familie, begint als een razende een zoektocht. de twee waren het laatst gezien bij een caravan waarvan rechercheur Loki (een getatoeëerde en met ogen zenuwknippende Jake Gyllenhaal) de eigenaar Alex Jones prisoners(Paul Dano als raar en onbetrouwbaar) arresteert. gezien de mentale achterstand die de jongeman heeft, wordt hij bij gebrek aan bewijzen vrijgelaten. Keller’s ongeloof stijgt boven het zenith en neemt zelf het heft in handen ook al moet hij hiervoor morele grenzen overschrijden. ook Loki, de klassieke geen sociaal leven leidende politiedetective, bijt zich verder vast in de sporen die hij rigoureus onderzoekt. meer geven we niet weg van de plot maar beiden bewandelen het helse pad van kindermisbruik die niet uit te wissen sporen op hun ziel zal kerven. sporen die ook op het netvlies gekerfd worden. zowel qua verhaalstructuur als qua cinematografie. de toon in het verdwijningsonderzoek wordt prisoners_ver2geleidelijk opgebouwd in spanning waarbij het ontrafelen afgewisseld wordt met ademstokkende wendingen en waarbij de personages van Jackman en Gyllenhaal emotioneel uitgediept wordt. bij Keller voelen we zowel een enorm grillige woede (ook voortvloeiend dat hij niet de zekerheid heeft kunnen geven aan zijn gezin dat hij steevast pretendeerde) alsook onmacht die aanleiding geven tot moreel grensoverschrijdende daden die ons doen nadenken over wat menselijk aanvaardbaar is gezien de situatie waarin hij zich bevindt. Loki is een in zichzelf gekeerde detective, meer zeggend door zijn lichaamstaal dan woorden, die balanceert tussen begrip voor de ouders hun situatie en prisoners_ver9het correct uitvoeren van zijn werk, ook al zegt zijn intuïtie iets anders. de nevencast mag er ook zijn al springen deze twee heren als gevangenen in hun zoektocht er mijlenver boven uit. wat de sublieme beelden betreft, moet Roger Deakins uiteindelijk maar eens zijn verdiende oscar krijgen (iets wat niet lukte voor bvb Mystic River, Zodiac, Fargo, Skyfall). haast iedere scène ademt een duistere doemsfeer uit waarbij de natuurlijke lichtinval voor grillige schimmen zorgt. de Canadese regisseur Dennis Villeneuve werd al gelauwerd om zijn vorige prent Incendies, met zijn eerste Engelstalige film zorgt hij met Prisoners voor een morele mokerslag.

4/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s