12 Years A Slave


“wie eenmaal de slavernij aanvaardt, kan nooit meer vrij zijn.” _ Karol Bunsch

12 Years A Slaveslavernij. ook dit behoort tot de geschiedenis van de mensheid waarbij je de context, reden en impact moeilijk kunt vatten. een ongrijpbaar gevoel is het om andermans bezit te zijn waarbij je leven volledig in de handen ligt van die eigenaar. regisseur Steve McQueen geeft met het indringende portret 12 Years A Slave een ongemakkelijk beeld van het topje van die slaafberg, gebaseerd op het autobiografische relaas van Solomon Northup. in 1841 verdiende hij als vrije zwarte man in New York de kost als een gerespecteerde violist. zijn kunde wordt opgemerkt door twee circusartietwelve_years_a_slave_ver2sten die hem een lucratief aanbod doen. het is een dekmantel voor de ontvoering van Solomon. na een optreden ontwaakt hij geketend in een kelder en wordt hij behandeld als een hond en later verkocht in het zuiden (Paul Giamatti in een voor hem ongewone rol). na een doortocht bij enkele tolereerbare eigenaars (men doet mee met de flow van het systeem waarbij je oa een bleke Benedict Cumberbatch en een nukkig onmachtige Paul Dano opmerkt) belandt hij (intussen wel al afgeleerd om zich tegen zijn lot te verzetten) bij de wreedaardige Edwin 12 Years A Slave2Epps (Michael Fassbender). hoe meer hij passages uit de bijbel citeert hoe willekeuriger zijn gedrag: vernederingen, verkrachtingen, striemende zweepslagen. schrijnend, zonder dat McQueen de melodramatische toer op gaat. je zit met een afkeer te kijken hoe we ons eerder als mens hebben gedragen (maar ook nog gedragen, zie maar de scène waar enkele slaven een ontmoeting hebben met indianen) en hoe we gevoelloos waren tegen deze praktijken (na een misstap wordt Solomon met een touw rond zijn nek aan een boom gehangen waarbij hij maar net op de toppen van zijn tenen kan ademen: we zien hem daar van ’s morgens tot ’s avonds ter plaatsetwelve_years_a_slave_ver3 staan trappelen om te overleven terwijl rondom hem heen het dagelijkse leven gewoon zijn gang gaat; een slaaf stelde niks voor). zoals in zijn twee vorige films maakt McQueen veelal gebruik van vaste cameraposities met lange stilistische shots. een stilleven waarbij je stil wordt van het leven als slaaf. Chiwetel Ejiofor is een gewaardeerde acteur in bijrollen en brengt hier overtuigend het lot van een slaaf. zijn presence tijdens de laatste scène voelt als een slag in het gezicht waarbij een ijselijk gevoel door je keel giert zich opbouwend tot een krop. 12 Years A Slave is een emotioneel aangrijpende film.

4/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s