Out Of The Furnace


“als de zaken er slecht voorstaan, troosten we ons met de gedachte dat het erger had gekund, en als ze erger zijn met de gedachte dat het alleen maar beter kan worden.” _ Malcolm S. Forbes

Out Of The Furnacewanneer Amerika het Bushtijdperk wil omgooien naar het changemoment van Obama is het zeker niet overal een land of hope and glory. Russell Baze doet weliswaar zijn uiterste best in de Appalachen. hij werkt dubbele shiften in de grijze staalfabriek van Pennsylvania al gaat het merendeel daarvan naar de medische kosten van zijn terminale vader en de afbetaling van gokschulden bij cafébaas Petty van zijn broer Rodney. en toch is hij gelukkig om iedere morgen naast zijn knappe vriendin Lina te mogen ontwaken. totdat hij met een pintje teveel een auto-ongeval heeft met dodelijke gevolgen waardoor hij enkele jaren achter de tralies moet. wanneer hijout_of_the_furnace2 vrij komt, is zijn vader overleden, is Lina in de armen gevlogen van een politie-inspecteur en heeft zijn broer posttraumatische stress van vier militaire bezoeken in Irak. en toch probeert hij zich opnieuw te schikken naar de levensgang van zaken. Rodney kan met zijn getroubleerde geest die deugdzaamheid niet opbrengen en verzeilt in illegale knokpartijen om zijn steeds aanhoudende schulden af te betalen. hij engageert zich bij de niets ontziende maniak Harlan Degroat om een vechtpartij te manipuleren. Degroat, die herrie zoekt met elkeen die zijn blikveld passeert en een inteelt psychopathisch product is vanuit de mountal_1206543_49c576fdins, leg je best niets in zijn weg, zeker niet als het schulden zijn. dit is Scott Cooper’s tweede film (met Crazy Heart bezorgde hij Jeff Bridges zijn oscar) en het is duidelijk dat hij zich opwerpt als een acteursregisseur. zijn regie is ingetogen met een grofkorrelige schijn die het plaatsje Braddock in een postindustriële sfeer laat baden en daardoor wat doet denken aan het Luikse ArcelorMittal. witte rookstaalpluimen stoten zich uit de hoogovens om in de groene heuvels te verdwijnen. andere kleuren in de omgeving zijn grauw als teken van de arbeidersomgeving en de weinige hoop die ze mout_of_the_furnace3ogen koesteren aangezien de staalproductie wordt stopgezet. een bijkomende tegenslag voor Russell. dan mag je nog zoveel doorzettingsvermogen en een hoge deugdelijke moraal hebben, als de tegenslagen zich blijven opstapelen, kom je een punt tegen dat de wraakengel in jouw wakker wordt, dat je moraal geruïneerd is. deze langzame opbouw van het karakter is een method act kolfje naar de hand van Bale. zijn personage roept herinneringen op aan Robert De Niro in The Deer Hunter en als er één acteur is die met De Niro vergeleken mag worden dan is het Bale wel. ook de andere cast is van topniveau waarbij Woody Harrelson asocialer, enger en crimineler is dan een Natural Born Killer en Casey Affleck de wonden bloot legt van een ex-militair die gruwelijke oorlogszaken heeft out_of_the_furnacemeegemaakt. de gespannen ontmoeting tussen de twee, met de camera dicht op het aangezicht, is een dialooggevecht van de bovenste plank en de beste scène van de film. Willem Dafoe, Sam Shepard, Zoe Saldana en Forest Whitacker geven aan dat ook de bijrollen sterk zijn ingevuld. de wraakclimax is weliswaar lichtjes ontgoochelend omdat Cooper op een standaard wraakwijze eindigt maar datgene voorafgaand is een indringend droefgeestig portret van arbeiders die elk proberen stand te houden op hun eigen manier in de harde levensomstandigheden van een grootmacht in economische crisis en verwikkeld in weerkerende uitzichtloze oorlogen.

3/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s