Saving Mr. Banks


“leef vanuit je fantasie, niet vanuit je geschiedenis.” _ Stephen R. Covey

Saving Mr. Banksis het niet The Sound Of Music dan krijg je tijdens de eindejaarsperiode gegarandeerd Mary Poppins (die haar première kende in 1964) op de beeldbuis te zien. toch heeft Walt Disney meer dan twintig lange jaren moeten jagen op de filmrechten bij de Britse schrijfster P.L. Travers. toch opent de film in het begin van de twintigste eeuw met het goudgele landschap van Australië. doorheen de film zullen er nog meer betekenisvolle flashbacks komen naar de outbackjeugd van Travers en de relatie tot haar liefdevolle, grappige maar alcoholverslaafde vader (Colin Farrell brengt met verve deze dualiteit) en haar door de levensloop met verdriet zwoegende moeder (Ruth Wilsaving_mr_banks_ver2son). het maakt duidelijk dat Mary Poppins niet zozeer gaat om een vliegende nanny die kinderen redt, het gaat eerder over de redding van de getormenteerde ziel van haar vader (en dit biedt een waardige blik op het ontstaan van de boeken en de film van Mary Poppins). op geen enkele wijze zal de stugge, bazige en betweterige Travers haar familie Banks te grabbel gooien aan de dollarmachine van Disney. men wil er begod een musical van maken met animatie er in. maar Travers heeft al jaren niet meer geschreven en zit in geldnood. een trip naar Los Angeles om het posaving_mr_banks_ver3tentiële script te bestuderen is een hekeldragende noodzaak. de manier waarop Emma Thompson het karakter van Travers neerzet, betekent de realisatie van één van haar beste rollen. ze is onvriendelijk, egoïstisch, zeurend en afkeurend tijdens de diverse scenariovergaderingen (het perfect hierop inspelende trio – Bradley Whitford als co-scenarist en Jason Schwartzman en B.J. Novak als componisten – zien tot wanhoop hunne pere met deze onwrikbare dame) waarna ze ook nog Walt Disney verbaal een kopje kleiner maakt. toch heb je, mede omdat je inzicht krijgt in haar jeugd, sympathie voor haar. bovensaving_mr_banks_ver4dien zorgt haar stugge gedrag ook voor enkele hilarische momenten zonder dat ze karikaturaal worden terwijl in andere scènes ze de gevoelige snaar weet te raken zonder melodramatisch te zijn (met dank ook aan haar chauffeur Paul Giammati). weerwerk is er van Tom Hanks. misschien dat Walt Disney in realiteit meer zakenman was dan hier wordt weerspiegeld maar in het verhaal dat hier wordt verteld, is hij in een alweer feilloze rol de charmante baas die na een lange zoektocht uiteindelijk Travers weet te overtuigen om in bijzijn van Mickey Mouse haar handtekening te zetten. uiteindelijk weten we allesaving_mr_banks_ver5maal dat de film er komt, maar Saving Mr. Banks (met vermelding van een knap gerealiseerde tijdsgeest door regisseur John Lee Hamcock) gaat niet zozeer of Disney de filmrechten verwerft, wel hoe ze verworven werden en waarom Travers zolang vasthield aan haar Mary Poppins. alhoewel mogelijks niet echt betrouwbaar of slechts deels voor waarheid aan te nemen (moest ze nog leven dan zou Travers, die al ontgoocheld was in de film Mary Poppins, hoe dan ook Saving M. Banks met branie afgekeurd hebben wegens teveel spoonful of sugars), levert het toch een kenmerkend genietbare Disneyfilm op.

3,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s