Hide And Seek


“wie nergens thuis is, is overal thuis.” _ Henriëtte Mooy

sumbakkogjilneen, u wordt niet opgezadeld met een Koreaanse remake van de gelijknamige film met Robert De Niro en debuterend scenarist en regisseur Huh Jung leert die andere regisseur John Polson een thrillerlesje. in een sterke opener volgen we een jong meisje die tegen haar zin in een goedkoop bouwvallig appartementsblok woont. wanneer ze de lift instapt, krijgt ze het gezelschap van een onbekende met zwarte motorhelm op. je denkt te weten hoe dit zal aflopen al zet Huh Jung je treffend op een verademend zijspoor om dan met een verrassing keihard sumbakkogjil.jpg3toe te slaan, letterlijk. de link met Sung-soo is fel contrasterend: succesvol zakenman, gezellige familieman met 2 kinderen en wonend in een riant rijkeluisappartement welke zwaar beveiligd is. de enige kras in ’s mans ideale leven welke je te zien krijgt is zijn smetvrees met obsessieve angst om vies te raken. zijn leven krijgt een draai wanneer hij een telefoontje krijgt dat zijn broer wordt vermist. het laatste gekende adres van de man bevindt zich in, u raadt het al, het krotterige apsumbakkogjil.jpg2partementsgebouw, naast de vrouw die vermoord werd. ondanks dat hij al jaren zijn broer niet heeft gezien (en ook niet wist dat die jaren in de gevangenis heeft gezeten) start hij een onderzoek naar zijn broer waar enkele perikelen uit het verleden naar boven komen, evenals dat stilzwijgend dreigende personage met de motorhelm. en dat houdt de film lange tijd in een ijzige greep. in een gezapig tempo maar steeds badend in een onwetende onheilspellende sfeer (de kapitalistische invasie van Sung-soo in het krotgebouw versterkt dit alleen maar) zoekt de kijker naar de achtergrond van Sung-soo en zijn bsumbakkogjil.jpg1roer, heb je constant het raden naar wie nu die moordende motorhelmpersoon is en worstel je met de vraag of er nu iemand (extra) in huis is. Huh Jung bouwt de spanning geleidelijk op afgewisseld met enkele flitsende achtervolgingen en zogezegd verduidelijkende flashbacks (omtrent Sung-soo’s smetvrees). want Jung trakteert de kijker op een verrassende plotwending. echter, het is pas wanneer de verrassende identiteit wordt achterhaald van de motorhelmpersoon dat Hide And Seek fikse averij oploopt door zich terug te plooien als een uit de hand lopende huisinbrekende psychopathische thriller. msumbakkogjil.jpg4ensen worden daarbij voor dood neergeknuppeld maar ten gepaste tijde vinden ze toch hun tweede adem om een ander familieslachtoffer te kunnen redden. de psychopaat in kwestie maakt zich daarbij akelig schuldig aan overacting. of hoe de subtiele toets van Koreaanse zachtjes ontluikende terror kan omslaan in een absurd en tweederangse clichéclimax van seriemoordenaarfilms. desalniettemin bieden de voorafgaande thrillerelementen voldoende schokmateriaal om Hide And Seek een kans te geven. Hide And Seek And Look, maar dan voor drie vierden van de film.

2,5/5

Dit bericht werd geplaatst in BIFFF, Film, Trailer en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s