Helter Skelter


“schoonheid schenkt slechts schade.” _ Tony Rombouts

Helter Skeltergebaseerd op de in Japan geprezen gelijknamige manga van Kyoko Okazaki en verfilmd door de voormalig geprezen modefotografe Mika Ninagawa, de kans is groot dat Helter Skelter een visuele trip wordt. we volgen fashion supermodel Lilico, ideaal toonbeeld van schoonheid, alom geprezen (uit jaloezie) door jonge meisjes die haar kapsel, wimpers, nagels en lippenstift willen nadoen, prijkend op de cover van ieder modetijdschrift, opdravend in de grootste talkshows, kortom ze vormt het centrum van de Japanse entertainmentindustrie. Ninagawa brengt dit stuk zeer flitsend in een hypermonterende fel helder kleurende stijl waarbij je je kunt afvragen of ze haar vroegere modefotografiewereld niet banaal te kijk wil zetten. mocht Lilico in de spiegel kijken, die zou zeggen dat ze de mooiste is van de wereld (vind ik niet uit, de sneeuwwitjevergelijking komt uit de film). maar de roem, faam en rijkdom bevinHelter Skelter3dt zich enkel aan de oppervlakte. daaronder verbergt Lilico een duister geheim: ze is eigenlijk een gefabriceerd model. haar lichaam onderging volledige (illegale) plastische chirurgie en samen met haar lichaam is tevens haar innerlijke zelve vernietigd (de scène waar ze haar zuster ontmoet is een pijnlijke confrontatie met hoe ver je van je onschuldige zelve wil gaan om succes te vergaren). Ninagawa brengt het verblijf in Lilico’s luxueuze appartement in getroebleerde wijnrode kleuren als teken van haar depressie. iets wat ze probeert te verdringen door een manipulatief machtskarakter waarbij o.a. haar assistente het hard te verduren krijgt. zoals we weten: faam is vergankelijk en wanneer de gevolgen van de plastische chirurgieHelter Skelter2 zich wreken en ze verdrongen wordt door een nieuwe opkomende modelsensatie, wat moet dan van zo iemand verder komen? grotesk in de visuele aanpak (kleurenpaletten alom) maar net zoals de plastische chirurgie is het onder de oppervlakte maar dunnetjes. ja, het gaat over hoe ver je wil gaan voor de ideale schoonheid waarbij de roem vanzelf komt alsook de individuele morele vernietiging. ook de fanzijde is maar een vluchtig iets waarbij modelezeresjes opzwepen van de ene modesensatie naar de andere waarbij ze hun idool van vandaag op morgen zomaar laten vallen. maar los van een twee uur durende aanval op het luchtledige wat succes heet en de hedendaagse menselijke obsessie over het schoonheidsideaal heeft Helter Skelter niet meer te bieden. de val van Lilico valt te voorspellen maar haar karakter en de nutteloze nevenplot van een illegale plastische chirurgiepraktijk (inclusief onderzoek van een procureur, eveneeHelter Skelter4ns geobsedeerd door zijn zaak) geeft geen sympathiserend gevoel aan de kijker. na de beginnende visuele pracht en praal raak je wat verveeld uitgekeken op de duistere fratsen van Lilico. nochtans is Erika Sawajiri ideaal gecast: in schoonheid benadert ze de perfectie en de voorbije vijf jaar vertoonde haar leven en carrière een gelijkaardig verloop dan dat van haar personage (gestopt met acteren, getrouwd, gescheiden, …). in haar eentje houdt ze de film alsnog recht al kan ook zij geen rust brengen in de chaotische aanpak van Ninagawa. waarom die trouwens Hitchcockiaanse thrillermuziek gebruikt bij eender welke scène (het mag zelfs een fotoshoot zijn) blijft mij een raadsel. het zal waarschijnlijk bij de helter skelter, totale chaos horen.

2/5

Dit bericht werd geplaatst in BIFFF, Film, Trailer en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s