The Monuments Men


“het doel van de kunst is niet het uiterlijk van de dingen weer te geven, maar het innerlijk… dat is de echte werkelijkheid.” _ Aristoteles

monuments_mende monumentenmannen zijn degene die door de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt tijdens de Tweede Wereldoorlog werden aangeduid om het culturele erfgoed te beschermen tijdens militaire operaties. later werd de taak van deze Monuments, Fine Arts and Archives divisie (MFAA) uitgebreid naar het opsporen en het aan de rechtmatige eigenaars terug bezorgen van de toenemende collectie door de nazi gestolen kunstvoorwerpen. Hitler plande immers een heus kunstig Führermuseum te Linz. de film begint trouwens met de diefstal van het Gentse Lam Gods van de gebroeders Van Eyck en naast deze pmonuments_men_ver3olyptiek neemt ook de Brugse Madonna van Michelangelo een belangrijke kunstplaats in de film in. let wel, beroepssoldaten waren deze mannen niet, wel waren het kunstkenners, architecten, museumeigenaars, beeldhouwers of archivarissen die toch wel al wat op leeftijd waren. de zoektocht van kunstconnaisseur Frank Stokes doet terug denken aan Danny Ocean die zijn casino-overvallers opzoekt al kan George Clooney niet zoals Steven Soderbergh een band creëren met de soldaten op monuments_men_ver4kunstmissie. je hebt teveel het gevoel dat Clooney twijfelde om er ofwel een serieuze oorlogsmissie van te maken waarbij de menselijke waarde en betekenis van kunst en cultuur uitgelicht wordt in het aanschijns van een wrede oorlog (als je de geschiedenis van de mensheid en de verwezenlijkingen ervan vernietigt, is het alsof de mensheid nooit bestaan heeft) ofwel een lichtvoetige oorlogskomedie waar hij zijn voorliefde voor de slapstick in uitspeelt. het neigt helaas meer naar het tweede alhoewel in vergelijking dmonuments_men_ver5e avonturen van René en tze painting of the fallen madonna with the big boobies geslaagder zijn. een topcast is samengeklit maar lopen in vele scènes verloren omdat die geen meerwaarde hebben (Bill Murray en Bob Balaban die een bang maar nietszeggend sigarettenonderonsje hebben met een Duitse soldaat; John Goodman en Jean Dujardin die een Duits kindsoldaat klissen, Cate Blanchett die worstelt om tussen haar Engels wat Franse accenten te leggen) of voelen wegens de oorlogssituatie bizar aan (Matmonuments_men_ver2t Damon die op een landmijn gaan staan is en via een improvisatie-instructie gered wordt). het voelt allemaal aan als slappe slapstick en je zit te wachten tot de bende begint te marcheren en eensluidend op de tonen van Bridge Over The River Kwai ‘Charel, ik heb oe gat gezien’ beginnen te zingen van Tony Bell. Clooney heeft de verdienste een divisie te belichten die tijdens de Tweede Wereldoorlog begaan was met het beschermen en opsporen van kunst (omdat zij dat als een niet te vergeten product van de mensheid vonden), zij verdienen samen met de andere oorlogsstrijders een monument maar The Monuments Men is allesbehalve een monumentale film.

1,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op The Monuments Men

  1. Nostra zegt:

    Heb deze ook recentelijk gezien en vond ‘m wat tegenvallen. Toch was hij wel goed gemaakt met een aantal mooie scenes, maar zoals je zegt is de toon van de film te gemixt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s