RoboCop


“de mens heeft nog één ding voor op de machine – hij is in staat zichzelf te verkopen.” _ Stanislaw Jerzy Lec

robocop_ver2als het zelf wat stil is rond de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven, waarom dan zijn films niet in een nieuw jasje stoppen. Total Recall is reeds gepasseerd, Starship Troopers komt er aan (yes) en nu kunnen we de transformatie van Alex Murphy naar RoboCop herbeleven (remakes van Showgirls en Hollow Man, zijn andere Amerikaanse films, hoeven niet herkauwd te worden). in 2028 is OmniCorp met de vooruitstrevende CEO Raymond Sellars (Michael Keaton met de adrenaline vanuit Need For Speed en het zakenmanperspectief van Steve Jobs) gespecialiseerd in de productie van robots. het grote probleem: daar waar in het Midden-Oosten de robots probleemloos soldaten vervangt, leidend tot minderrobocop_ver5 doden en betere gehoorzaming van de lokale bevolking, is in eigen land de publieke opinie (o wee de bekrompenheid) gekant tegen wetshandhaving door robots (alhoewel mediagoeroe van het programma The Novak Element (Samuel L. Jackson in een behoorlijk heerlijke patriottische bui) er voldoende promotie voor maakt). Sellars kruipt niet in de verdediging: als hij eveneens de binnenlandse veiligheidsmarkt wil veroveren (met een bijhorende stijgende aandelenkoers), moet hij luisteren naar de kritiek van het volk: robots hebben geen geweten. hij geeft opdracht aan zijn wetenschapper Dr. Norton (een beheerste maar tegelijkertijd met zijrobocop_ver4n geweten twijfelende Gary Oldman) de mens in de machine te plaatsen. wanneer politieagent Alex Murphy slachtoffer wordt van een autobom, is hij hopeloos verminkt. zijn vrouw (Abbie Cornish loopt de ganse film te snotteren) stemt toe in het programma. de RoboCop is een succesverhaal al duikt er weer een groot probleem op voor Sellars: deze machine heeft wel een geweten. de satirische blik op kapitalisatie en privatisering van 1987 is meer verschoven naar een kritische blik op het buitenlandse beleid anno 2014 van Amerika (zowel militair: machinetechnologie mag naar believen in het buitenland gebruikt worden voor ordehandhaving maar liever niet in eigen land (cf. het dronegerobocop_ver6bruik in Pakistan); als commercieel: RoboCop is made in China, in een kolossale fabriek waar men in rijen aan een werkbank staat te sleutelen). andere maatschappijkritische boodschappen zijn omwille van hun relevantie behouden gebleven: gedrevenheid (van CEO’s) door commercialisme in plaats van idealisme, corruptie in de politie als er maar voldoende steekpenningen gegeven worden en een journalistiek op popcornniveau. ook licht gefilosofeer over de vrije wil komt aan bod. al blijft het al bij al oppervlakkig. Braziliaans regisseur José Padilha klaagde achteraf over de bemoeienissen van zijn productiebazen: de thema’s mogen eens aangesneden worden maar hetrobocop_ver3 moet allemaal vermakelijk blijven. naast de inhoudelijke afvlakking stelde men beperkingen op de uitwerking. Verhoeven draaide zijn hand niet om voor wat trashy gore maar een smeltende schurk of meer horrorbloed dan nodig vinden we niet terug; een flitsende tiet was nooit ver weg bij de Nederlander, nu blijft het bij een houterige bedscène. het siert Padilha dat hij RoboCop voor de huidige generatie toch boeiend weet te houden. al moeten we bekennen dat Joel Kinnaman (van de Snabba Cash trilogie en The Killing) nooit dezelfde rillingen brengt dan Peter Weller. het is zelfs teleurstellend dat wanneer Murphy ontwaakt (visueel sterk in orde met die op en neer blazende longen en zuigende slokdarm) deze liever drobocopood wil dan leven als een machine: lange tijd van de film zit je met een RoboCop die geen RoboCop wil zijn en is het moeilijk mee te leven met zijn karakter. en aangezien Padilha spaarzaam omgaat met de actie is dit gebrek aan inleving in RoboCop een minpunt. op het schaarse actievlak blijft Padilha wel probleemloos overeind. de RoboCop van 2014 zal nooit dezelfde status evenaren van 1987, ik zie jongeren de mechanische pasjes niet imiteren in de speeltuin, al vermoeden we dat indien Padilha vrij spel had hij er niet ver van gezeten zou hebben. onder het juk van de productiebazen maakte hij er nu gewoon het beste van binnen de oppervlakkige vermaakgrenzen: robocopcorn.

3/5

voor de nostalgische zielen, de trailer van de originele RoboCop (toch beter):

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s