Godzilla


“heb je weleens een dier gezien dat ten oorlog trok?” _ Gerrit Komrij

godzilla_ver3door de samenvoeging van gorira, wat gorilla betekent, en kujira, wat walvis betekent, krijg je the king of monsters: Godzilla. en hij is sinds 1954, wanneer productiemaatschappij Toho Film Company en regisseur Ishiro Honda het monster voor het eerst op het scherm brachten, tot de Japanse volkscultuur verheven. in de volgende vijftig jaar kwamen er maar liefst 28 Godzillafilms uit in Japan. nogal wel dat producer Tomoyuki Tanaka van Toho bot ving bij zijn Indonesische filmstudiopartner met zijn oorlogsfilm In The Shadow Of Honor. Tanaka stond onder grote druk omdat die film voor Toho geld in het laatje moest brengen. op een vgodzilla_ver4liegreis dacht hij aan de monsterfilm The Beast From 20.000 Fathoms (fathom = vadem = een oude lengtemaat om de waterdiepte aan te duiden) uit Amerika welke geïnspireerd was op King Kong. het idee van zo’n gecombineerd dinosaurusmonster koppelde hij aan de nucleaire bezorgde tijdsgeest die periode. waar hij mijlen onder zee een reuzenslaap houdt, wordt hij door nucleaire experimenten ontwaakt en die testen muteren hem tot Godzilla die een aanval inzet op Tokio. alzo kan Godzilla ook aanzien worden als een metafoor voor de angst in Japgodzillaan voor de atoombom die niet verteerd was na Hiroshima en Nagasaki. naarmate de tijdsgeest vorderde en ook het publiek storm begon te lopen voor Godzilla werd hij in de Showa-serie (godzillafilms tussen 1954 en 1975) meer een heldhoeder van Japan. in de volgende Heisei-serie (1984-1995) bracht Toho Godzilla terug tot zijn roots als monster en eindigde voor het eerst hun productie met Godzilla vs Destoroyah. tijd voor de beruchte Amerikaanse remake van Roland Emmerich die vele fans ontgoochelde. Toho distantieerde zich van de film, gaf hun rechten niet meer vrij en begon in 1godzilla_ver2999 tot 2004 met hun millennium serie. met Godzilla: Final Wars viel het doek tot Gareth Edwards, na zijn succesvolle low budget film Monsters, een nieuwe Amerikaanse poging mocht maken van Toho. en Edwards neemt ons in de inleiding even mee naar 1954 en de atoomproeven om meteen de geest van Godzilla te bewaken. de proloog speelt zich vervolgens af in Tokio (in 1999) waar hij met een kernramp en tsunami de link legt met de angst in de huidige tijdsgeest van Japan. kernfysicus Joe Brody, die zijn vrouw verloor in de reactor (Juliette Binoche wordt zo haast herleid tot een cameo), geloogodzilla_ver13ft geenszins in een natuurlijke oorzaak maar geen enkele autoriteit luistert voor de volgende vijftien jaar naar zijn complottheorieën. wanneer zijn zoon Ford (Aaron Taylor-Johnson) hem nogmaals eens uit de gevangenis moet halen, gaan ze samen naar de onheilsplek om het verleden af te sluiten maar dan laat de reactor weer van zich horen al weten we dat dit de reactor niet meer is. meer over het verhaal hoeft er niet verteld te worden, en stelt ook niet veel voor (vandaar mijn lange inleiding om toch iets over Godzilla gezegd te hebben). wees echter niet ongerust, Godzilla lost vele vgodzilla_ver6erwachtingen van een ‘blockmonster’ film in. bij Transformers bvb is er eveneens geen sikkepit verhaal maar is de actie niet gedisciplineerd en steekt die rap tegen. Edwards echter neemt the king of monsters serieus (in tegenstelling tot Emmerich die met Broderick en Azaria humor wou toevoegen) en na een eerder inleidend drama (Breaking Bad acteur Bryan Cranston is een steengoed acteur) en een Cloverfield ervaring (paniek in het donker na een aanval van een groot monster) trekt hij alle special effects registers open waarmee hij zich naast Pacific Rim plaatst. het gevoelselement in de filgodzilla_ver7m ebt volledig weg (een houterige Taylor-Johson kan Cranston niet vervangen en zijn verre afstandsrelatie met een treurig kijkende Elizabeth Olsen is een dwaas zijspoor) maar je krijgt wel een monster dat honderd meter boven de brug van San Fransisco uit zee komt gedoken en er de strijd aangaat met twee andere meer spitser bewegende mothra’s. en ja, tegenwoordig moeten in blockbusters wolkenkrabbers en hele steden er altijd maar aan geloven maar voor de gigantische Godzilla is dit met recht en reden en zijn de gevechten niet alleen voer voor originele Godzillafans maar voor de monsterfilmfreak tout court. Toho zal content zijn.

3,5/5

Een gedachte over “Godzilla

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s