The Homesman


“in de betere western is de hoofdrolspeler intelligenter dan zijn paard.” _ Bob Hope

homesmanop het 32ste Filmfestival Gent (2005) ging Tommy Lee Jones aan de haal met de grote prijs voor beste film voor The Three Burials of Melquiades Estrada maar verder dan stil applaus op filmfestivals kwam zijn regiedebuut niet. negen jaar later begeeft hij zich opnieuw in het wilde westen al hoedt hij er zich voor ook hier niet wild te worden en dan is de vraag maar of het grote publiek er wild van wordt. drie blijkt voor Jones een magisch nummer te zijn. in plaats van begrafenissen zijn het nu drie vrouwen die temidden de homesman219de eeuw in het desolate landschap van Nebraska knettergek zijn geworden. via flashbacks zien we de aanleiding er toe zonder dat Jones er kritiek op geeft. de beelden spreken voor zich als een aanklacht tegen de patriarchale verhoudingen in het westen waarbij de vrouw gezien kon worden als ofwel de hoer ofwel de slavin van de man waarbij de onderdrukking leidde tot waanzinnige daden ten aanzien van hun baby’s. de drie vrouwen moeten naar een missiepost te Iowa gebracht worden en de alleenstaande sterke jongedahomesman3me Mary Bee Cuddy (Hilary Swank) geeft zich op als vrijwilligster. aangezien de reis van zo’n vijf weken niet ongevaarlijk is, neemt ze de rondtrekkende George Briggs (Jones himself) voor 300 dollar mee, dat is als ze de reis tot een goed einde vervolmaken. wat volgt is een road movie te paard en huifkar die balanceert tussen een serieus drama (het opboksen van een feministe) en een excentrieke atypische western (Jones is allerminst een John Wayne cowboy alhoewel hij wel eens tuk is op wraak) waarbij lachwekkende momenten (Jones die geïntroduceerd wordt met een roetkop die net een dynamietaanval overleefde of die later in de film een vreemd dansje doet op een zelf gehomesman4vonden lied) ingecalculeerd worden. je weet daarbij nooit welke film Jones nu eigenlijk in gedachten had. het ene moment van feministische pioniersdramatiek wordt het andere moment teniet gedaan door een vreemde nietstoedoende verhaalkronkel. uiteindelijk moeten die kronkels leiden tot de bezinning van Briggs maar dat gemoraliseer is maar fletse koek. de grootse beelden vertonen mooie landschappen maar uitgestreken zoals ze zijn, voelt ook het tempo aan. The Homesman is onevenwichtig en lijkt me enkel weggelegd voor liefhebbers van bvb Meek’s Cutoff. een western zonder rokende colts, een road movie die doelloos verdwaald is.

2/5

 

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s