The Raid 2


“wie vuistslagen zaait, zal tanden oogsten.” _ Pierre Perret

raid_two_berandalde bestorming van een grimmig appartementsgebouw waarbij Iko Uwais zich een weg knokte van gelijkvloerse tot bovenste verdieping en allerlei crimineel gespuis op hun donder gaf, leverde commentaren op als beste actiefilm in decennia. en inderdaad, hoewel je Ong Bak genegen bleef, was The Raid het summum van de hedendaagse gevechtsfilm. goed nieuws: Welshman Gareth Evans doet het in een overtreffende trap nog eens over. nadat Rama nog maar net bekomt van zijn raid hoort hij van zijn inspecteur dat de gangsters maar een druppel waren in de oceanische corruptie van Jakarta waarin de lokale Indonesische maffia tegenover de Japanse yakuza staat, hooggeplaatste politiemensen gewillig steekpenningen ontvangen en er tevens een derde craid_two_berandal_ver2riminele gang de macht wil grijpen. het verhaal beperkt zich dus niet meer tot het uitschakelen van een gangster, het spectrum wordt uitgebreid naar de criminele onderwereld van Indonesië. let wel, de uitwerking hiervan is niet bijzonder strak en het is niet altijd duidelijk hoe de relaties zich verhouden tussen de verschillende criminelen. het verhaal is niet meer zo simpel als een videogame en de complexiteit van de Jakartaanse onderwereld vraagt behoorlijk wat concentratie. een compactere uitwerking conform Infernal Affairs of Exiled had gemogen. nadat Rama’s broer ter vergelding wordt vermoord, gaat hij ter bescherming van zijn familie undercover in de onderwereld wat betekent dat de setting niet meer beperkt blijft tot een gebouw. de meeraid_two_berandal_ver6st uiteenlopende decors voor adembenemende pencak silat gevechten passeren de revue: dan eens van claustrofobisch weinig beenruimte voorzien (een metrostel of zelfs een taxi) over een open stijlrijk strijdperk (het slijkerig binnenplein van een gevangenis levert een top moddercombat op) tot een functionele vechtsetting (de keukenscène met 196 takes duurde tien dagen om in te blikken). gewoonweg verbazend temeer omdat er geen truckage in het spel is: de gevechten moesten echt zijn en de vechters trainden dan ook zeer lang op elkaar in om de snelheid en kracht van hun slagen correct in te schatten. daarom komt iedere slag en stoot reëel aan. nog eeraid_two_berandal_ver3n verschil met de eersteling is dat de vechtactie niet beperkt blijft tot Uwais. iedere criminele bende heeft zijn ultieme vechtersbazen, elk met hun uitrusting (hamers, honkbalknuppels, machetes), die in de bende-oorlogen hun slag en stoot slaan. zo blijven de gevechten zeer afwisselend verbluffend en je steeds tot het puntje van de zetel duwend. het geweld is gratuit waarbij Evans het steeds stijlvol choreografisch in beeld weet te brengen met ingenieuze technische camerastandpunten en het zo sadistisch steeds naar meer smaakt. en dat krijg je, de keukenclimax is een ongeëvenaard gevecht waarbij je vergeet te ademen. The Raid 2 slaat je knock out in de cinemazetel en is de beste gevechtsfilm van zijn generatie!

4,5/5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s