The Double


“de mensen zijn alleen op de wereld – dat is het ongeluk.” _ Fjodor Dostojevski

double_ver3De Dubbelganger uit 1846 was de tweede roman van Russisch schrijver Fjodor Dostojevski, nog voor hij de radicale kring van Petrasjevski (ijverden voor de afschaffing van lijfeigendom) bezocht, gearresteerd werd en voor vier jaar dwangarbeid naar Siberië werd gestuurd waarna hij zijn meer gekende werken neerpende. invloeden van de eerste grote Russisch/Oekraïense prozaïst Nicolaj Gogol zijn sterk voelbaar met wat het Russisch realisme genoemd wordt, al zullen kijkers van The Double meer termen van surrealisme er mee associëren. Simon James is zijn onopvallende zelve. al zeven jaar probeert hij zijn baas te paaien met double_ver7vooruitstrevend werk, alleen blijft hij onzichtbaar voor hem. buiten de werkmuren is hij onzichtbaar voor anderen, ‘alsof iemand zijn hand dwars door je heen kan steken’, zegt hij zelf. met zijn te grote kostuum gaat hij op in de nietigheid van de stoffig verschenen werkhokjes, betonnen kale muren van zijn appartement of de grijze metalen constructie van treinstellen en liften (David Crank creëerde een wel bijzonder deprimerende setting waarin het individu geen recht tot bestaan heeft wat aansluit bij de communistische hoogdagen van de Sovjetunie). enig lichtpuntje is Hannah (Mia Wasikowski), het meisje dat rechtover zijdouble_ver6n appartement woont (en hij Rear Window gewijs bespioneert) maar het enige sociale contact dat hij heeft met haar is de vraag tot een kopietje op het werk. zijn geïsoleerde wanhoop kent een kentering wanneer een nieuwe werknemer zijn intrede doet: James Simon. fysiek zijn identieke gelijkenis welke bizar genoeg hij alleen opmerkt. inzake persoonlijkheid is hij de 180° tegenpool van Simon: extravert, ambitieus en alle aandacht naar zich toetrekkend. Simon bloeit wat meer open maar wanneer James de identiteit van Simon gebruikt voor eigen doeleinden, en zo o.a. Hannah rond zijn vinger windt, lopen de psychologische spelletjes en spanningen tussen ddouble_ver8e twee hoog op. zoals aangegeven is de setting zeer bijzonder: deprimerend, hoge betonnen muren die belicht worden met TL-lampen (wat zorgt voor schaduwbelichting) en werkplaatsen en woningen zijn zo opgebouwd dat elke vorm van individuele identiteit opgaat in de omgeving. regisseur Richard Ayoade (op het Filmfestival Gent van 2010 konden we zijn debuutfilm Submarino zien) laat de kijker ook in het ongewisse over de tijdsgeest van de film alsof er ergens in een Russische wijk het communisme heeft gezegevierd en zich verder heeft ontwikkeld. de kostuums, de kleine en toch zware televisies, de ridicule science fiction serie die zich er op afspeelt, het café in junglethema, enz. elk frame kun je in een andere tijdspanne plaatsen en ddouble_ver5e mix ervan levert een absurde kijkervaring op waarin Kafka en Lynch zich behoorlijk thuis zouden voelen. Ayoade maakt het echter toegankelijk met zijn zwartgallige humor (Jesse Eisenberg heeft af en toe van die neurotische Woody Allen trekjes en is ideaal geknipt voor een rol als mistroostige muurbloem dan wel zelfverzekerde manipulator terwijl ook twee suïcideagenten de pessimistische toon doorbreken) en detectivefeuilleton. The Double vraagt een Kafkaiaanse kijkinspanning maar eens bedeeld in de wereld van de misdeelde Simon James beleef je een vreemde surrealistische film.

3,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s