As Above, So Below


“het doel van elke archeoloog is zichzelf op te graven.” _ Kees Versteeg

as_above_so_belowNicolas Flamel verwierf naast dat hij ook schrijver, kopiist, kalligraaf en boekhandelaar was, vooral naambekendheid als de befaamde alchemist die mogelijks daarmee een groot fortuin vergaarde. in een periode waar Parijs verdeeld was tussen het bewind van de Armagnacs en de Bourgignons devalueerde het gewone geld snel en bood goud veel meer zekerheid. als alchemist zou Flamel met experimenten met goud- en zilverzouten in staat geweest zijn om een legering te maken die inzake uitzicht, glans en gewicht voor goud en zilver konden doorgaan. als je dit dan verkoopt als echt goud en zilver … de praktijk, theorie of mythe gaat verder dat Flamel uiteindelijk in staat was onedele metalen om te zetten in goud. de legendarische alchemistische substantie die dit mogelijk maakt heet de Steen der Wijzen die bovendien ook nog eens een levensverlengend middel zou zijn. de vader van Scarlet Marlowe (Perdita Weeks) was er gans zijn leven naar op zoek en na zijn zelfmoord, zet Scarlet de zoektocht verder. ze is archeologe en symbologiste wat het begin van de film meteen een kruising geeft van Indiana Jones en The Da Vinci Code. met wat durf, inbraak en National Treasure ontcijferingen is Scarlet ervan overtuigd dat de Steen der Wijzen zich in de catacomben van Parijs bevindt. wat geen fictie is (en bijzonder raar dat de locatie niet eerder in horrorfilms werd gebruikt), is dat Parijs ondertunneld is door een 300 km gangenstelsel waarvan een deel ondergrondse begraafplaatsen zijn waar de beenderen en schedels zijn ondergebracht van zes miljoen Parijzenaars. met haar crew en enkele cataphiles (urban explorers die illegaal de tunnels intrekken) daalt ze 25 meter onder de Franse hoofdstad waarmee de link gemaakt wordt naar de horrorprent The Descent. en het moet gezegd, in de 17de en 18de eeuw waren er verzakkingen, en de scène waarin dit nu gebeurd is behoorlijk claustrofobisch eng. de filmmethode van de found footage (wat regisseur/scenarist John Erick Dowdle ook al deed met Quarantaine) bekrachtigt dit al heb je vaak het gevoel dat de videocamera’s eigenlijk niet nodig zijn, de locatie op zich is voldoende beklemmend. de premisse van As Above, So Below is veelbelovend maar gaat de mist in wanneer hij terug grijpt naar een cliché spookverhaal waarin de karakters moeten afrekenen met trauma’s uit hun leven die al jarenlang hun onderbewustzijn controleren. de vernuftige mix van archeologisch avonturier en speleologische spanning ebt weg in een voorspelbaar spookverhaal met als absoluut minpunt dat ieders dramatische leas_above_so_below_ver2vensherinnering kort aangehaald en onthuld wordt, een geforceerd schrikbeeld opwerpt (versterkt met een angstig geluid) en al even kort wordt afgebroken. in plaats van zich te richten op de klassieke onverwerkte trauma’s, had men de locatie en een mythe van de alchemie moeten uitbuiten, zeker als de crew een opschrift passeert ‘abandon all hope, ye who enter here’ had ik meer van de poorten van de hel verwacht dan een vluchtige wandeling doorheen de trauma’s van elk personage. het wordt teveel van het goede en de snelheid waarmee het einde wordt afgehaspeld geeft zelfs aan dat medescenarist (en broer) Drew Dowdle beseft een verkeerde tunnel te zijn ingeslagen waarbij losse eindjes worden achtergelaten.

2,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s