The Reunion


“de school is een broeikas waarin men de wreedheid en de domheid van de anderen leert kennen.” _ Alice Parizeau

The Reunionin een grootschalig Vlaams onderzoek van twintig jaar geleden bleek gemiddeld een leerling op vijf last te hebben van klassieke pesterijen. recenter was er een onderzoek naar cyberpesten bij de schoolgaande jeugd waarbij eveneens summier gevraagd werd naar ervaringen met het klassieke pestgedrag. 57% stelt daarbij slachtoffer te zijn geweest van een of andere vorm van pesten. 1 september betekent dus niet alleen de start van een nieuw schooljaar maar voor sommigen tevens de start van een nieuw pestjaar. doorheen de volledige jaren van de middelbare school werd Anna gepest. twintig jaar later belandt ze op een reünie en is ze vastberaden haar oud klasgenoten te confronteren met wat ze haar hebben aangedaan, met welk gevoel ze haar dagelijks opzadelde. het feest eindigt abrupt waarna de film ook een abrupte wending neemt en Anna eigenlijk blijkt een documentaire te draaien over haar schoolgaande jeugd en de echte pestkoppen van weleer één voor één opbelt. de Anna als regisseur en actrice (Anna Odell is een excentrieke Zweedse kunstenares die in 2009 als afstudeerproject haar zelfmoordpoging in scène zette en in naam van de kunst daarvoor opgenomen werd in de psychiatrie; ze slaagde met grote controverse-onderscheiding) is tevens de Anna uit de film waarmee ze voor zichzelf een therapeutische deur opent. in het eerste deel – de speech – zien we haar met gespannen gelaatstrekken en lijkt het bloed verstijfd door haar aders te lopen. het weerziThe_Reunion-217169341-largeen met de pestkoppen is ongemakkelijk maar tegelijkertijd is ze er op uit om de avond ook ongemakkelijk te maken voor de vroegere schoolgangers. ook voor de kijkers geeft het reüniefeest een onbehaaglijk gevoel. je wil wel meeleven met Anna maar echt sympathiek komt ze met wijnglas in de hand niet over en haar verbale uithalen met strakke ogen doelend op weerwraakgekraak en de daaropvolgende pestkopacties deden me eigenlijk constant denken aan Festen (laten we een gezellig weerzien eens verknallen met een pijnlijke waarheid). eigenlijk is dit de Anna zoals ze in haar jeugd was. in het tweede deel – de ontmoetingen – zien we een meer ontspannen Anna die haar kunstenaarschap verschuift naar het filmmedium en een documentaire over haar vroegere pesters maakt. de rake twist die je krijgt, is dat eigenlijk de pesters van vroeger als hiërarchisch leidende jongeren nu geëvolueerd zijn naar vermijdende volwassenen. ze bellen Anna niet terug, liegen over waarom ze Anna niet hebben uitgenodigd en zijn zelfs bezorgd dat de kunstenares de documentaire met hen er in publiekelijk gaat vertonen. voor de kijker blijft het ongemakkelijk gevoel wel aanwezig omdat je gist of Anna nu Anna Odell is dan wel een fictief filmpersonage. gaat ze echt op zoek naar haar pestkoppen of is dit allemaal gespeeld om in naam van de kunst het thema pesten en de effecten ervan aan te kaarten. tevens verteert de kijker haar stap van kunst naar film niet goed waarbij ze misplaatst enkele arty shots er tussen monteert zoals een camera die traag doorheen een droog kleuThe-Reunion2rmonotone schoolgang paradeert of wanneer ze zichzelf in een Zack Snyder slow motion haar vroegere schooldeur binnen gaat. het pestportret vergaat zo in een egoportret, de therapie wordt eigendunk wat bekrachtigd wordt door wederkerende maar niets verklarende beelden van een joggende Anna. tevens voelt het einde niet als een echte afsluiter alsof er eigenlijk nog een derde deel moest komen. zo ontbreken de beweegredenen van de pestkoppen toen, hun gevoelens ten aanzien van de gebeurtenissen nu alsook hoe Anna haar beschadigde zelfbeeld in het reine bracht (of is dat met deze film?). mogelijks ziet Anna Odell The Reunion (Atertraffen) toch als een kunstproject maar vergeet ze dat breder toegankelijker te maken voor filmgangers.

2/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s