Witching And Bitching


“heks: betovergrootmoeder.” _ J. Vandaal

las_brujas_de_zugarramurdiAlex de la Iglesia is geen onbekende op BIFFF. zo behaalde hij in 1995 met zijn tweede film El Dia De La Bestia (The Day Of The Beast) meteen de Gouden Raaf en bleef hij verder een graag geziene gast met Perdita Durango, Crimen Ferpecto, The Oxford Murders, Balada Triste De Trompeta en La Chispa De La Vida. een habitué zeg maar. met zijn nieuwste worp kreeg de filmmaker na 19 jaar nog eens de Gouden Raaf en naast de jury wist hij ook het publiek te overtuigen en kon hij pronken met de Pegasusprijs van het Publiek. wat hebben Jezus, een groene soldaat, minnie mouse, spongebob gemeen? ze zijn vervalste mimespelers en staan op het punt om een pandjeshuis te overvallen. doordat hun vluchtauto er per toeval van door gaat, welas_brujas_de_zugarramurdi_ver5ten Jezus – met zoon – en de groene soldaat te ontsnappen door een taxi te kapen. met een zak vol gouden ringen willen ze in Frankrijk een nieuw leven starten en als het even mag zonder het gezaag aan hun kop van vrouw of vriendin. dat is echter zonder het dorpje Zugarramurdi gerekend. de taxichauffeur had er hen nog voor gewaarschuwd dat het gerucht de ronde doet dat heksen er vrij spel hebben en bij hun passage vliegen de bezemstelen rond hun oren. de heksen zijn uit op de zoon van Jezus (die ongetwijfeld papadag een andere invulling had gegeven) die als de uitverkorene in staat is om de echte, zijnde vrouwelijke, god te laten neerdalen. Witching & Bitching kan doorgaan als een blitse horrorkomedie die start met een hold up en gijzelingsactie, overgaat in de horror van heksen om te eindigen in een soort van Indiana Jones And The Temlas_brujas_de_zugarramurdi_ver6ple Of Doom avontuur. de la Iglesia houdt het dus allerminst bij één genrefilm (wat we eigenlijk al van hem gewend zijn) en in een mix vol lef maakt hij van elke component een filmstuk zoals hij het zelf zou willen zien. gedurfd, wat we alleen maar kunnen toejuichen, echter slechts half geslaagd. de hold up toont de visuele klasse van de la Iglesia waarbij een blinkende grijze kopie van Jezus en een volledig in het speelgoedgroen getooide soldaat tegen een drukkerig goudgele Spaanse marktplaats voorspelbaar hun overval zien mislukken. hun gegijzelde taxirit omhult dan weer de niet zo steeds correcte humor van de la Iglesia (als je Angela Merkel en Margaret Tatcher ziet verschijnen in de openingssequence tussen foto’s van satanische heksen en beruchte moordenaressen is het al duidelijk dat de la Iglesia lak heeft politiek correct te willen zijn). dlas_brujas_de_zugarramurdi_ver7e bevoorradingsstop is even kannibalistisch bizar (knipoog naar The Hitcher) waarbij je de switch ziet aankomen naar het heksendeel van de film. de sterk twijfelachtige beslissing van de steeds oppervlakkig gebleven personages (laten we even terug gaan naar de moordlustige heksen) luidt een even sterk twijfelachtig slot op waarbij de eens zo leuke camp en komedie (het doet wel eens denken aan From Dusk Till Dawn) de plaats ruimt voor een ergerlijke massahysterie die de la Iglesia hopeloos versterkt met enorm mislukte special effects van ondersteboven hangende heksen die als pionnen op het plafond verzet worden. ander minpunt van de film is het constant te hoge tempo van de film. hoe snel de Spaanse taal ratelt, zo raast de la Iglesia doorheen zijn scenario. in de eerste helft is dit geenszins storend mlas_brujas_de_zugarramurdi_ver2aar vanaf het heksenbuffet snak je naar een verpozing, meer zelfs, bij de ultieme heksenbijeenkomst wil je de volumeknop afzetten en de film met verlaagde snelheid afspelen. op de prijsuitreiking van de Goya’s (de Spaanse oscars) kon Las Brujas De Zugarramurdi (deze Baskischsprekende gemeente bestaat trouwens echt in het noorden van Navarra) acht prijzen in de wacht slepen al bevinden zich deze allen in nevencategorieën (bvb kostuum, productie design en make up). de film is het zeker waard om te zien maar meer dan een cultfilm is dit een film van een cultregisseur waarbij niet altijd de juiste ingrediënten in de filmmix getoverd worden.

2,5/5

Dit bericht werd geplaatst in BIFFF, Film en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s